Miło nam poinformować, że Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałą Nr 7077/VI/23 z dnia 20 czerwca 2023 r. przyjął Plan rozwoju infrastruktury transportowej w województwie dolnośląskim z perspektywą do 2030. Dokument opracowany został w Instytucie Rozwoju Terytorialnego przy współpracy Departamentów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Jednocześnie zamknięta została procedura strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach której dokumenty (Plan wraz z prognozą oddziaływania na środowisko) poddano opiniowaniu. Wszystkie zgłoszone uwagi i wnioski zostały rozpatrzone uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego nr 7076/VI/23 z dnia 20 czerwca 2023 r.
Plan rozwoju infrastruktury transportowej w województwie dolnośląskim z perspektywą do 2030 jest spełnieniem warunku podstawowego na poziomie regionalnym, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. oraz stanowi wypełnienie obowiązku ustawowego nałożonego na Zarząd Województwa Dolnośląskiego wynikający z art. 20 pkt 1 Ustawy o drogach publicznych.
Ponadto dokument stanowi dokument wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030 w zakresie rozwoju transportu i podlegał procedurze koordynacji procesu planowania strategicznego zawartej w Planie Wykonawczym Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030.
Dokument nakreśla kierunki rozwoju sieci transportowej na poziomie regionalnym, definiując inwestycje (kolejowe, drogowe i rowerowe) w perspektywie do 2030 roku, których realizacja wpłynie na:
- poprawę dostępności wewnątrzregionalnej i powiązań zewnętrznych,
- rozwój ekologicznego, bezpiecznego i odpornego na zmiany klimatyczne regionalnego systemu transportu,
- efektywność i integrację systemu transportu regionalnego.
Plan jest podstawą wydatkowania środków finansowych z wielu źródeł, w tym z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 oraz Interreg Czechy-Polska 2021-2027, budżetu województwa dolnośląskiego oraz budżetu państwa (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku oraz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg).