W dniu 25 kwietnia w Malenovicach pod Ostrawą odbyła się czesko-polska konferencja graniczna zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych, zorganizowana przez Správę železnic, státní organizace oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Podczas konferencji został przedstawiony stan obecny infrastruktury kolejowej na czesko-polskim pograniczu wraz z informacją o poziomie jej wykorzystywania przez przewoźników pasażerskich i towarowych. W porównaniu z innymi granicami, wymiana z Czechami stanowi z punktu widzenia Polski 42% w ruchu pasażerskim i 32% w ruchu towarowym.
Na Dolnym Śląsku znajduje się pięć czynnych połączeń polskiej i czeskiej sieci kolejowej: Zawidów - Černousy (towarowe), Jakuszyce - Harrachov (pasażerskie), Lubawka - Královec (pasażersko-towarowe), Mieroszów - Meziměstí (pasażerskie sezonowe) oraz Międzylesie - Lichkov (pasażersko-towarowe, zelektryfikowane).
W wyniku prowadzonych prac, w ostatnim roku skróceniu uległ czas przejazdu granicznego odcinka Meziměstí - Wałbrzych Główny (z 42 na 27 minut), co otwiera możliwości dla organizacji przez to przejście całorocznych przewozów pasażerskich. Na pozostałych trasach czas przejazdu zmienił się nieznacznie.
Pod względem natężenia ruchu, nadal największy ruch odnotowywany jest na przejściu jakuszyckim, następnie międzyleskim i lubawskim. Zdecydowanie zauważalny jest spadek przewozów towarowych — liczba pociągów w Międzylesiu zmniejszyła się o 54%, w Zawidowie o 27%, a w Lubawce pozostaje na bardzo niskim poziomie.
Zarządcy infrastruktury przekazali informacje o przewidywanych inwestycjach. PKP PLK w drugiej połowie 2024 r. zamierza modernizować częściowo linię kolejową 276. Na przełomie września i października przebudowywane będą odcinki jednotorowe od Strzelina do Kamieńca Ząbkowickiego i od Kłodzka Nowego do Międzylesia, co będzie wiązać się z całkowitym wstrzymaniem ruchu. Latem 2025 r. remontom zostaną poddane odcinki linii 274 (w tym jednotorowe od Jeleniej Góry do Rębiszowa i od Gryfowa do Lubania Śląskiego), a także posterunek odgałęźny Wilka. Po stronie czeskiej informowano o stanie prac nad przebudową węzłów Hradec Králové i Pardubice oraz o elektryfikacji odcinka Mladá Boleslav – Liberec – Zawidów granica państwa, która jest planowana po 2030 roku.