Partnerzy projektu:
- Verkehrsverbund Oberlausitz Niederschlesien (VON GmbH) = Partner Wiodący
- Koleje Dolnośląskie S.A. (KD)
- Instytut Rozwoju Terytorialnego (IRT)
Okres trwania projektu: 01.01.2025 - 31.12.2027
Całkowita wartość finansowa projektu wynosi ok. 946.000 €
Finansowanie z programu EFRR: ok. 757.000 €
Od 20 lat na styku Polski, Niemiec i Czech funkcjonuje wyjątkowy bilet EURO-NYSA (ENT), który umożliwia mieszkańcom i turystom komfortowe podróżowanie transportem zbiorowym. Niestety, występuje szereg barier, które utrudniają dalszą popularyzację korzystania z komunikacji publicznej. Podstawowymi problemami są: brak możliwości kupna biletu ENT w Internecie, ograniczony dostęp do rozkładów jazdy po stronie polskiej oraz brak możliwości wjazdu polskich pociągów elektrycznych na dworzec w Görlitz.
Funkcjonujący model dystrybucji biletu ENT zakłada sprzedaż lokalną: papierowy bilet dostępny jest u każdego z przewoźników, a jego cena dostosowana jest do zarobków w danym kraju. W tym systemie funkcjonuje też bardzo prosty model rozliczeń: każdy sprzedający pozostawia sobie cały wpływ ze sprzedaży. W ramach projektu zakłada się zbudowanie modelu rozliczeń między przewoźnikami, co umożliwi rozpoczęcie sprzedaży elektronicznej.
Konieczne jest także poprawienie dostępu do informacji o połączeniach, przede wszystkim o rozkładach jazdy. Po polskiej stronie nie funkcjonuje jeden organizator komunikacji — dlatego projekt zakłada opracowanie metody gromadzenia i zestawiania informacji od różnych przewoźników, aby zaprezentować je pasażerowi w jednym miejscu i w taki sam sposób.
Niebawem zniknie najpoważniejsza bariera techniczna — zelektryfikowany zostanie most graniczny, dzięki czemu pociągi z Wrocławia będą mogły wjeżdżać na dworzec w Görlitz. Aby tego dokonać, konieczne będzie jeszcze pokonanie barier administracyjnych i logistycznych — co również będzie zadaniem projektu.
Warto także zaznaczyć, że polsko-niemiecki projekt „smartENT” stanowi logiczną konsekwencję niemiecko-czeskiego projektu „ENT future 2020” — co gwarantuje równomierne wspieranie rozwoju transportu zbiorowego we wszystkich trzech krajach.
Cel ogólny projektu:
Celem podstawowym projektu jest ułatwienie korzystania z transportu publicznego w obszarze na styku trzech krajów.
Cele szczegółowe projektu:
- Pierwszym celem jest likwidacja barier uruchomienia jednego, głównego centrum przesiadkowego na wyposażonym w komfortową halę dworcu w Görlitz — wraz z zapewnieniem wjazdu polskich pociągów elektrycznych oraz zaplanowaniem wygodnego, cyklicznego rozkładu odjazdów we wszystkich kierunkach.
- Drugim jest rozbudowa oferty biletów ENT zgodnie z oczekiwaniami klientów — między innymi dzięki lepszej współpracy transgranicznej przewoźników i organizatorów komunikacji.
- Trzecim jest poprawa jakości życia mieszkańców i atrakcyjności pobytu turystów — dzięki działaniom informacyjnym i promocyjnym wspierającym poprawę i zwiększanie roli transportu publicznego.
Działania:
- Rozwiązanie problemów prawnych i administracyjnych związanych z wjazdem polskich pociągów elektrycznych na stację Görlitz.
- Pilotażowy projekt cyklicznego rozkładu jazdy na transgranicznej linii kolejowej.
- Ujednolicenie warunków funkcjonowania biletów ENT we wszystkich krajach.
- Rozszerzenie asortymentu biletów ENT i umożliwienie zakupu ich poprzez Internet.
- Opracowanie przejrzystego i sprawiedliwego algorytmu podziału wpływów z biletów ENT pomiędzy wszystkich przewoźników i organizatorów.
- Wypracowanie metod standaryzacji publikacji rozkładów jazdy i innych informacji u wszystkich przewoźników.
- Współpraca przewoźników w celu przezwyciężenia barier językowych wśród pasażerów
- Promocja i reklama wyjątkowych rozwiązań taryfowych w obszarze transgranicznym.
Zadania VON GmbH koncentrują się na systematycznej poprawie jakości usług komunikacji zbiorowej w obszarze projektu — począwszy od badań potrzeb pasażerów (liczenie podróżnych i ankietowanie), poprzez dostosowywanie oferty taryfowo-biletowej (ułatwianie podróży i ujednolicanie jej warunków), aż po współpracę wielu stron w celu przygotowania dalszych ulepszeń oferty.