Projekt obejmuje prace koncepcyjno-analityczne związane z linią komunikacyjną Wrocław – Bielawa – Srebrna Góra – Ścinawka Średnia – Tłumaczów / Otovice – Broumov, a także rozwiązaniami komunikacyjnymi na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Geneza i cel opracowania
Kwestia ponownego uruchomienia połączenia kolejowego do Srebrnej Góry i dalej przez Ścinawkę Średnią do Tłumaczowa i Radkowa była przedmiotem analiz Planu inwestycji transportowych, który był opracowywany w latach 2019-2024 w ramach celu 5 (Poprawa warunków transportu na pograniczu Dolny Śląsk – Republika Czeska) oraz celu 12 (Poprawa dostępności Gór Sowich). W przyjętym ostatecznie dokumencie wskazano, że analiza celowości odbudowy najbardziej atrakcyjnego turystycznie odcinka Srebrna Góra – Nowa Ruda Słupiec (w przeszłości obsługiwanego z wykorzystaniem szyny zębatej) będzie możliwa po uruchomieniu połączenia kolejowego do Srebrnej Góry i ocenie wykorzystania go przez dojeżdżających turystów.
W związku z rozpoczęciem prac rewitalizacyjnych przy linii kolejowej, zgodnie z Uchwałą nr 1148/VII/24 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dn. 8 grudnia 2024 r. Instytut rozpoczął prace nad koncepcją i analizą całości połączenia.
Stan prac
Pierwsze prace skupiać się będą na analizie uwarunkowań turystycznych związanych z funkcjonowaniem potencjalnej linii komunikacyjnej, jeszcze przed uruchomieniem przewozów do Srebrnej Góry. Pozwoli to na zbadanie wpływu rewitalizacji połączenia kolejowego na funkcjonowanie atrakcyjnych turystycznie obszarów Gór Sowich.
Przewidziane są również wizyty studyjne w terenie, a także spotkania z lokalnymi władzami samorządowymi, a także przedstawicielami kluczowych obiektów branży turystycznej.