15 marca 2020 roku wszedł w życie nowy kolejowy rozkład jazdy - WIOSNA 2020. Na dolnośląskiej sieci kolejowej warte odnotowania są trzy zmiany infrastrukturalne: ponowne uruchomienie peronu VI na stacji Wrocław Główny, udrożnienie odcinka linii kolejowej 302 pomiędzy Strzegomiem i Grabiną Śląską oraz uruchomienie bocznicy w Brachowie. Peron VI stacji Wrocław Główny został uruchomiony jako tymczasowy podczas przebudowy stacji przed mistrzostwami EURO 2012. Po zakończeniu rewitalizacji został zamknięty, rosnący ruch kolejowy spowodował jednak konieczność przywrócenia go do eksploatacji. W odróżnieniu od wcześniejszego rozwiązania tymczasowego, obecny peron VI został połączony z tunelem głównym dworca (za pomocą schodów i windy). Wyjście z tunelu zostało dobrze wkomponowane w istniejącą konstrukcję pod kątem wykorzystanych materiałów i rozwiązań obecnych na innych peronach (różni się jedynie lokalizacja windy). Oprócz tego, pozostawiono istniejące wcześniej dojście od strony ulicy Suchej (tylko schody, zlikwidowano platformę dla osób niepełnosprawnych). Niestety, nie wykonano połączenia z tunelem miejskim od strony budynku poczty - co może dezorientować przesiadających się podróżnych. Peron VI wykorzystywany będzie jednokrawędziowo, od strony toru nr 12 (istniejący po drugiej stronie tor 62 został rozebrany). Nie posiada całościowego zadaszenia, wyposażony został jedynie w krótkie wiaty. Zamontowany elektroniczny system informacji pasażerskiej jest zbliżony do rozwiązań stosowanych na pozostałych peronach. Linia kolejowa 302 (Malczyce - Bolków) została ponownie uruchomiona na odcinku przebiegajacym przez wyremontowaną estakadę miejską w Strzegomiu. Udrożniony odcinek łączy stację węzłową Strzegom (na linii 137: Katowice - Nysa - Legnica) z dawną stacją Grabina Śląska, gdzie obecnie znajduje się bocznica kopalni Grabinex. Na odcinku Strzegom - Grabina Śląska pociągi towarowe mogą kursować z prędkością 20 km/h. Bocznica w Brachowie została uruchomiona na terenie dawnej stacji kolejowej Brachów, również leżącej przy linii 137 (Katowice - Nysa - Legnica), pomiędzy Jaworem i Przybyłowicami. Bocznica związana jest z funkcjonowaniem Kopalni Surowców Skalnych Bartnica. Zmiany w kursowaniu pociągów pasażerskich można sprawdzić na stronie Kolei Dolnośląskich S.A. |