Dnia 18 marca 2014 r. w siedzibie Instytutu Rozwoju Terytorialnego odbyło sięspotkanie Zespołu do spraw konsultacji polityki transportowej Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego poruszono następujące tematy.
1. W pierwszej części spotkania przedstawiona została prezentacja dotycząca potencjalnych wariantów przebiegu korytarzy drogowych w ramach prac nad „Studium pasma rozwoju południowej części województwa dolnośląskiego wzdłuż korytarza drogi łączącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia z południową granicą państwa w okolicach Boboszowa, wraz z analizami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, niezbędnymi dla wdrożenia proponowanych rozwiązań”. Pod dyskusję poddane zostały trzy propozycje przebiegu drogi łączącej Wrocław z Republiką Czeską w okolicach Boboszowa. Podczas dyskusji Pan Robert Radoń Dyrektor Generalnej Dyrekcjo Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu stwierdził, iż najbardziej zasadnym i racjonalnym rozwiązaniem jest szukanie nowego korytarza zbliżonego do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 8 (DK 8). Zwrócono uwagę na fakt, iż przy założeniu rozbudowy istniejącej DK 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko (ok. 70 km) sama budowa obejść miejscowości stanowiłaby ponad połowę jej długości. Dodatkowo niezbędna byłaby budowa równoległej drogi technicznej ze względu na możliwość obsługi terenów przyległych. W związku z tym najkorzystniejszym wydaje się projektowanie zupełnie nowego korytarza, niezależnego od obecnego przebiegu DK 8 w klasie drogi ekspresowej (S) lub drogi głównej ruchu przyśpieszonego (GP) o docelowym przekroju 2x2 (po 2 pasy ruchu w każdym kierunku).
Podkreślono również problem wynikający z braku planów kontynuacji połączenia po stronie czeskiej. Dlatego zasadnym wydaje się etapowanie przedmiotowej inwestycji na przynajmniej na dwa odcinki: Wrocław - Kłodzko oraz Kłodzko - granica z Republiką Czeską (Boboszów lub Kudowa Zdrój).
Według harmonogramu, kolejnym etapem prac nad „Studium pasma rozwoju południowej części województwa dolnośląskiego wzdłuż korytarza drogi łączącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia z południową granicą państwa w okolicach Boboszowa, wraz z analizami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, niezbędnymi dla wdrożenia proponowanych rozwiązań”, będzie wykonanie Studium Korytarzowego wraz z analizą wielokryterialną (SK), zgodnego z zarządzeniem nr 17 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11/05/2009 roku, w sprawie stadiów i składu dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań. Opracowanie w tej formie będzie stanowiło argument na rzecz lobbowania idei budowy drogi szybkiego ruchu łączącej Wrocław z południową granicą państwa.
2. Kolejnym tematem poruszonym na spotkaniu Zespołu była celowość przeprowadzenia badania dotyczącego zachowań komunikacyjnych mieszkańców województwa dolnośląskiego, jako istotnego elementu przy opracowywaniu studiów komunikacyjnych w dobie zmian w zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców. Wskazano, iż bardzo często stajemy przed koniecznością precyzyjnego określenia szeregu podstawowych wskaźników takich jak: ruchliwość mieszkańców, sposób realizacji podróży z uwzględnieniem motywacji, stopień ich zmotoryzowania, stopień dobowego wykorzystania pojazdów oraz sposób parkowania samochodów. Ponadto istotnym elementem jest określenie preferencji mieszkańców w aspekcie funkcjonowania na danym obszarze komunikacji zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem hierarchizacji cech komunikacji zbiorowej takich jak: czas trwania podróży, punktualność i częstotliwość kursowania, bezpośredniość połączeń oraz bliskość przystanku. W ramach Zespołu zgodnie zauważono potrzebę realizacji tego typu badań jako punktu wyjścia do planowania zrównoważonego rozwoju systemu transportowego, ze szczególnym uwzględnieniem publicznego transportu zbiorowego. Równocześnie analiza preferencji komunikacyjnych miałaby być elementem wspomagającym proces racjonalnego kształtowania układów drogowych i systemów transportowych w województwie dolnośląskim.
3. Ostatnim punktem zebrania był temat budowy obwodnicy Głogowa w ciągu DK 12. Na wstępie Pan Grzegorz Aryż, Wicestarosta Powiatu Głogowskiego, poinformował o dotychczasowych działaniach mających na celu wpisanie przedmiotowej inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015. W chwili obecnej podpisany został list intencyjny przez Samorząd Województwa oraz samorządy lokalne zainteresowane budową obwodnicy, który zawiera deklarację chęci współfinansowania wykonania dokumentacji technicznej dla budowy obwodnicy Głogowa. Kolejnym krokiem wspólnych działań będzie podpisanie porozumienia zawierającego deklarację o zapewnieniu środków w budżetach województwa oraz gmin na finansowanie wykonania dokumentacji, jednakże z zaznaczeniem, iż nastąpi to w momencie wpisania inwestycji do programu rządowego. Następnie Pan Robert Radoń poinformował, że GDDKiA wspiera realizację obwodnicy Głogowa, ale na dzień spotkania, tj. 18 marca 2014 r., zadanie nie zostało ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015, i nie znajduje się także na liście zadań nowej perspektywy finansowej UE 2014–2020, co oznacza brak zapewnionego finansowania inwestycji. Jednak z uwagi na fakt, że trwają intensywne starania ze strony Samorządu Województwa oraz samorządów lokalnych (spotkania w Warszawie w Ministerstwie) nad wpisaniem inwestycji do PBDK oraz listę zadań nowej perspektywy finansowej, wskazane jest przygotowanie dalszego etapu inwestycji. Najlepszym rozwiązaniem byłoby opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wraz z Koncepcją Programową (KP) dla wariantu wskazanego przez uzyskaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, tak aby po uzyskaniu środków finansowych być gotowym do dalszego etapu inwestycji. Mając na uwadze, iż realizacja obwodnicy Głogowa może, decyzją Ministerstwa, zostać ujęta na liście zadań nowej perspektywy finansowej UE, GDDKiA powinna pod względem merytorycznym prowadzić dokumentację.
Ponadto poruszony został temat przeprowadzenia pewnych działań pomocniczych w ramach projektu pn.: Zintegrowany Systemu Powiązań Miast w Legnicko-Głogowskim Obszarze Funkcjonalnym, którego celem jest opracowanie wytycznych dotyczących poprawy dostępności komunikacyjnej i spójności obszaru poprzez wzmocnienie układu drogowego i kolejowego oraz rozwój zintegrowanego systemu transportu. W ramach projektu realizowane będą działania polegające na poddaniu analizie całego subregionu LGOF (np. Studium transportowe), jednak z możliwością pewnego uszczegółowienia obszaru: miasto Głogów plus gminy ościenne (np. poprzez dodatkowe pomiary natężenia ruchu wraz z stworzeniem prognozy ruchu istniejącej sieci drogowej). Podsumowując temat budowy obwodnicy Głogowa w ciągu DK 12 działania prowadzone są „dwutorowo”, w ramach projektu LGOF oraz równolegle jako działania lobbingowe, których celem jest wpisanie obwodnicy do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015.
Notatkę sporządził: Jakub Rosowski.