Według KPZK 2030 dla zapewnienia spójności wewnętrznej kraju duże znaczenie ma zwrócenie szczególnej uwagi polityki przestrzennego zagospodarowania kraju i polityki regionalnej na obszary najbardziej oddalone od głównych ośrodków wzrostu. Obszary takie nie mają możliwości uczestniczenia w procesach rozprzestrzeniania się czynników rozwoju, oferowania dobrych miejsc pracy, mają charakter depopulacyjny i w dłuższej perspektywie osłabiają spójność wewnętrzną kraju oraz jego poszczególnych regionów.
Jako kryterium wyznaczania obszarów o najsłabszej dostępności do Wrocławia przyjęto: czas dojazdu z siedzib gmin do ośrodka wojewódzkiego – Wrocławia. Za wartość progową przyjęto 90 minut. Badanie dostępności drogowej zostało oparte na istniejącej sieci drogowej (stan na dzień 07.11.2012 r.) i wykonane za pomocą systemu GPS (Global Positioning System).
Dostępność kolejowa gmin do miasta wojewódzkiego oceniona została na podstawie rozkładu jazdy PKP (stan na dzień 13.11.2012r.). Pod uwagę wzięto średni czas dojazdu do siedzib gmin, które znajdują się w przebiegu użytkowanych linii kolejowych. Jeśli siedziba gminy, przez którą przebiegają ww. linie nie znajdowała się w ciągu ich przebiegu, pod uwagę brano inną miejscowość.
Do obszarów o najsłabszej dostępności drogowej do Wrocławia należą peryferyjnie położone gminy w okolicach Kłodzka, Głogowa i Jeleniej Góry. Najsłabszą dostępnością kolejową do Wrocławia charakteryzują się gminy, które nie mają dostępu do transportu kolejowego oraz te, w których czas przejazdu pociągiem przekracza 90 minut (w okolicach Jeleniej Góry i Kłodzka).