Dnia 5 grudnia 2013 r. w siedzibie Instytutu Rozwoju Terytorialnego odbyło się kolejne spotkanie Zespołu do spraw konsultacji polityki transportowej Województwa Dolnośląskiego. Na spotkaniu zaprezentowano stan zaawansowania aktualnie prowadzonych prac.
Pierwsza prezentacja nt. „Współpracy w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na terenie aglomeracji wrocławskiej - porozumienie z dnia 26 października 2011 r.” została wygłoszona przez Pana Wiktora Lubienieckiego - dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWD. Zgodnie z tym porozumieniem rozpoczęto współpracę pomiędzy miastem Wrocław a przewoźnikami kolejowymi (Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie) dotyczącą honorowania URBANCARD na terenie Wrocławia. Drugim elementem porozumienia jest budowa nowych przystanków kolejowych. Przykładem może być nowoczesny przystanek w miejscowości Pierwoszów, którego budowa sfinansowana została przez samorząd wojewódzki oraz gminę Wisznia Mała. Dodatkowo Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu prowadzi działania przy współpracy z gminą Długołęka w sprawie budowy kolejnego przystanku w miejscowości Ramiszów. Jednocześnie w ramach zleconego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A „Studium wykonalności dla przystosowania wrocławskiego węzła kolejowego do obsługi Kolei Dużych Prędkości”, zgłoszono postulaty zawarte w porozumieniu (m.in. dot. nowych przystanków). Warunkiem ich realizacji jest wpisanie do planów inwestycyjnych PKP PLK S.A. ustaleń Studium.
Pani Aleksandra Sieradzka-Stasiak z Instytutu Rozwoju Terytorialnego przedstawiła prezentację pt. „Elementy równoważenia systemu transportowego na Dolnym Śląsku - projekt założeń do Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, P&R i B&R”. Omówiono ideę stworzenia systemu P&R w ramach Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego (WrOM). Prowadzone prace mają związek z ulepszeniem instrumentów współpracy pomiędzy miastem a sąsiadującymi z nim gminami. Projekt koncentruje się na działaniach, które mają na celu:
- zidentyfikowanie potrzeb transportowych przy jednoczesnym wskazaniu optymalnych lokalizacji parkingów,
- stworzenie wytycznych dla kluczowych podmiotów i samorządów lokalnych w zakresie modelu realizacji oraz współpracy w ramach zarządzania systemem P&R,
- transfer wyników projektu do polityki transportowej województwa dolnośląskiego.
Oczekiwanym produktem jest studium potrzeb transportowych we WrOM oraz model wdrażania i zarządzania systemem.
Kolejnym elementem równoważenia polityki transportowej jest zagadnienie związane z transportem rowerowym. Aktualnie IRT jest na etapie opiniowania założeń do dokumentu, który powinien być skutecznym narzędziem realizacji i zarządzania rozwojem regionalnego podsystemu rowerowego stanowiącego element zrównoważonego systemu transportowego województwa dolnośląskiego. Celem polityki jest poprawa mobilności mieszkańców poprzez zdefiniowanie, wdrażanie i popularyzację idei zrównoważonego transportu z udziałem ruchu rowerowego. Wyróżniono pięć głównych obszarów realizacji polityki transportowej, tj.: miasta, miejskie obszary funkcjonalne, obszary wiejskie, system transportowy województwa jako szkielet, do którego można podłączać system rowerowy oraz obszary o potencjale turystycznym.
Zespół projektantów firmy INKOM S.C przedstawił analizy w ramach prac nad „Studium pasma rozwoju południowej części województwa dolnośląskiego wzdłuż korytarza drogi łączącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia z południową granicą państwa w okolicach Boboszowa, wraz z analizami techniczno - ekonomiczno - środowiskowymi, niezbędnymi dla wdrożenia proponowanych rozwiązań”. Wyniki analiz dotyczyły kierunków rozwoju podstawowego układu drogowego województwa i mają na celu stworzenie kompleksowej sieci drogowej, w uzupełnieniu do projektowanych dróg ekspresowych S3 i S8, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru lokującego się pomiędzy Wrocławiem, Jelenią Górą oraz Kłodzkiem. Bardzo istotne było wykonanie analiz dotyczących wariantowania, ze względu na różnicowanie znaczenia, funkcjonalności, klasy oraz przekroju projektowanych/przebudowywanych korytarzy drogowych. W ramach projektu wykonano:
- analizy ruchu drogowego,
- wersje rozwoju układu drogowego,
- modelowanie ruchu,
- prognozy ruchu,
- wskaźnikowe koszty rozwoju układu,
- ocenę efektywności ekonomicznej.
Na podstawie przeprowadzonych analiz wskazano siedem wersji rozwoju podstawowego układu drogowego. Realizacja jednej potencjalnie „przeciwstawnej” wersji nie rozwiąże całościowo problemu obsługi komunikacyjnej w obszarze opracowania. W celu doprecyzowania i rozstrzygnięcia szeregu elementów i uwarunkowań, które pojawiły się na analitycznym i studialnym etapie prac nad rozwojem układu drogowego województwa dolnośląskiego, należałoby opracować studia wykonalności dotyczące ww. podstawowych korytarzy ruchu drogowego.
Ostatnia prezentacja dotyczyła „Budowy drogi ekspresowej S8, odcinek Syców - Kępno - Wieruszów - Walichnowy”, wygłoszona została przez Panią Jolantę Szypułę z GDDKiA O/Wrocław. Przedstawiono ogólne informacje na temat prowadzonych prac i planowanego terminu oddania drogi do ruchu , tj. 21 grudnia 2013 r.