Podsumowanie II spotkania zespołu do spraw konsultacji polityki transportowej Województwa Dolnośląskiego
Dnia 9 sierpnia 2013 r. w siedzibie Instytutu Rozwoju Terytorialnego odbyło się drugie spotkanie Zespołu do spraw konsultacji polityki transportowej Województwa Dolnośląskiego. Na spotkaniu zaprezentowano stan zaawansowania aktualnie prowadzonych prac.
Pierwsza prezentacja, wygłoszona przez pana Łukasza Sęka z Wydziału Transportu UMWD, dotyczyła dokumentu pt. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego województwa dolnośląskiego” i obejmowała: założenia do Planu oraz zakres prac wykonanych w pierwszym etapie przed przystąpieniem do etapów prac zleconych, których zakończenie, a tym samym zamknięcie dokumentu przewiduje się na 1 marca 2014 r. Podczas dyskusji wniesiono następujące uwagi:
- w Planie zabrakło odniesienia do Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020, która stanowi obecnie podstawę programowania rozwoju,
- w ramach prac na Planem istotna jest konsolidacja narzędzi finansowania inwestycji transportowych wynikających z kontraktu terytorialnego, RPO oraz programów krajowych,
- w ramach wniosków wynikających z Planu należy sformułować ewentualne rekomendacje dla rozwoju sieci transportowej województwa, co może przełożyć się na poprawę warunków transportu zbiorowego.
Pan Piotr Chmiel z IRT przedstawił prezentację pt. „Sposoby finansowania dróg krajowych na podstawie Strategii Rozwoju Transportu 2020”, którą pani Jolanta Szypuła z GDDKiA O/Wrocław uzupełniła o zagadnienia ujęte w dodatkowym dokumencie implementacyjnym do omawianej Strategii, w którym bardziej szczegółowo przedstawiono priorytety inwestycyjne oraz przewidywane formy finansowania. Podczas dyskusji zwrócono uwagę na fakt, że w dokumencie implementacyjnym uwzględniono realizację dróg ekspresowych i autostrad, natomiast nie odniesiono się do pozostałych dróg krajowych. W ramach prac związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych przedstawiciele zarządców dróg krajowych i wojewódzkich zwrócili uwagę na potrzebę wnikliwej weryfikacji dokumentów studiów gmin, gdzie często są określane kompetencje zarządcze w stosunku do dróg i przyjęcia zasady weryfikacji takich zapisów ograniczając je do ustalenia klasy technicznej drogi. Dodatkowo poinformowano, że w DSDiK przygotowywane jest opracowanie na temat potrzeb i zakresu wykupu gruntów pod realizację inwestycji planowanych. Zwrócono uwagę na narastające problemy:
- brakie rezerw terenowych pod realizację inwestycji drogowych, w tym niedopracowanie procedur ich rezerwowania,
- ustalenie hierarchii i priorytetów inwestycji służących poprawie dostępności komunikacyjnej,
- kwestia zarządzania drogami i przejmowania ewentualnych kompetencji w tym zakresie,
- uwarunkowania finansowe.
W dyskusji zaproponowano rozważenie ewentualnej kontynuacji opracowania pt. „Wytyczne kierunkowe do kształtowania sieci drogowej i kolejowej w województwie dolnośląskim”, które byłoby ukierunkowane na rozwiązanie zidentyfikowanych problemów w sieci transportowej województwa.
Kolejna prezentacja została przedstawiona przez pana Macieja Samulewicza z IRT i obejmowała swoim zakresem wstępne wyniki prac nad opracowaniem „Studium pasma rozwoju południowej części województwa dolnośląskiego wzdłuż korytarza drogi łączącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia z południową granicą państwa w okolicach Boboszowa", wraz z analizami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, niezbędnymi dla wdrożenia proponowanych rozwiązań
Spotkanie zakończono informacją o planowanej na 30 października 2013 r. konferencji „Nowe koleje na Dolnym Śląsku”, której tematyka będzie dotyczyć:
- integracji transportu publicznego na bazie kolei w obszarach integracji wynikających z SRWD 2020,
- efektywnej, nowoczesnej towarowej sieci kolejowej Dolnego Śląska w korytarzu CETC,
- rozwoju kolei na pograniczu polsko-czeskim i polsko-niemieckim.
Poinformowano także o rozpoczęciu działań związanych z projektem „Polityka równoważenia systemu transportowego na Dolnym Śląsku – podsystem rowerowy”.