Dnia 24 stycznia 2014 r. w siedzibie Instytutu Rozwoju Terytorialnego we Wrocławiu odbyło się piąte spotkanie Zespołu do spraw konsultacji polityki transportowej Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego poruszone zostały następujące tematy.
1. Pierwsza prezentacja przedstawiona przez Pana Jakuba Rosowskiego z Instytutu Rozwoju Terytorialnego dotyczyła Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Dokument obejmuje dwie warstwy: sieć bazową, która ma być ukończona do 2030 r. oraz stanowiącą jej rozwinięcie sieć kompleksową, która ma być ukończona do 2050 r. Sieć kompleksowa obejmie całą UE i zapewni dostępność wszystkich jej regionów. Sieć bazowa obejmie priorytetowo traktowane najważniejsze połączenia i węzły TEN-T, które mają być w pełni funkcjonalne do roku 2030. Oba poziomy obejmować będą wszystkie rodzaje transportu - drogowy, kolejowy, lotniczy, morski oraz żeglugę śródlądową, jak również platformy intermodalne. Zwrócono także uwagę na możliwości finansowania rozwoju infrastruktury transportowej w ramach funduszy z UE w okresie 2014-2020. W nowej perspektywie finansowej Polska będzie korzystać ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu Spójności (FS) oraz części środków Funduszu Spójności, która zostanie przeniesiona do instrumentu Connecting Europe Facility (CEF).
2. Pan Piotr Chmiel z Instytutu Rozwoju Terytorialnego zaprezentował wynik prac w ramach wstępnego Studium Wykonalności dla linii kolejowej nr 326 Wrocław – Trzebnica. Celem ogólnym opracowania było dostarczenie danych, które dadzą możliwość podjęcia decyzji o wykonaniu lub zaniechaniu modernizacji tej linii. W przypadku podjęcia decyzji o realizacji, Studium może być pomocne w określeniu zakresu koniecznych do wykonania prac. Aby decyzja była jak najbardziej racjonalna powinna być oparta o rachunek ekonomiczny. W dalszej części wystąpienia zostały przedstawione rezultaty analiz ekonomicznych: EIRR, NPV oraz B/C dla dwóch wariantów inwestycyjnych. Ponadto omówione zostały możliwości rozwoju oraz zagrożenia dla tej linii .
3. Prezentacja przedstawiona przez Pana Norberta Lupę ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Zagłębia Miedziowego dotyczyła "Problemów i potrzeb transportowych w Legnicko Głogowskim Obszarze Funkcjonalnym". Omówione zostały szanse jakie dałoby ewentualne uruchomienie kolejowych połączeń pasażerskich na trasie Głogów - Polkowice - Lubin - Legnica. Stwierdzono, iż kolej może być atrakcyjnym środkiem transportu ze względu na położenie w LGOF modernizowanych linii kolejowych. Na liniach takich jak E-30, CE-59, 289 będzie można docelowo osiągać prędkości rzędu 120-160 km/h. Zdaniem Pana Norberta Lupy połączenia regionalne, takie jak: Szklarska Poręba – Harrachov - Liberec, Wałbrzych - Mieroszów - Mezimesti, Jelenia Góra – Marciszów - Trutnov należy połączyć z obszarem LGOF.
4. Pan Maciej Zathey (Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w UMWD) omówił możliwości podniesienia efektywności sieci transportowej w województwie dolnośląskim w kontekście jej finansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD 2014 – 2020. Przedstawiono strukturę wydatków na infrastrukturę transportową zaproponowaną przez Komisję Europejską. Rozstrzygnięcia dotyczące struktury finansowania poszczególnych rodzajów komunikacji powinny zostać podjęte jesienią 2014 roku. W związku z dużym naciskiem Komisji Europejskiej na finansowanie kolei, zarządcy linii kolejowych staną przed zadaniem przygotowania wielu projektów do zgłoszenia w ramach środków UE na lata 2014-2020.
5. W kolejnej części spotkania omówiono uwagi do „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa dolnośląskiego”. Pan Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej zwrócił uwagę na konieczność uwzględnienia aspektów dotyczących transportu rowerowego w Planie Transportowym. Główny nacisk położono na zapewnienie łatwego przewozu rowerów komunikacją zbiorową oraz zapewnienie parkingów strzeżonych dla tego środka transportu. Poruszono również możliwość wykorzystania nieczynnych linii kolejowych pod ścieżki rowerowe. Uczestnicy spotkania zadeklarowali się o dostarczeniu uwag do Planu Transportowego do dnia 24 stycznia 2014 r.
Na koniec spotkania przypomniano o zgłaszaniu uwag w ramach trwających konsultacji społecznych do projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) w ramach procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalono, że jednym z tematów kolejnego spotkania Zespołu będą plany i problemy dotyczące rozwoju lotnisk w województwie, a w szczególności Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Notatkę sporządził Jakub Rosowski.