W 2024 r. IRT wykonało na zlecenie Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego Koncepcję lokalizacji nowych przystanków na wybranych liniach kolejowych w województwie dolnośląskim.
W związku z pojawiającymi się propozycjami budowy i odbudowy przystanków przy czynnych jak i nieczynnych od lat liniach kolejowych, Instytut Rozwoju Terytorialnego przy współpracy z Departamentem Infrastruktury UMWD przeprowadził analizę czasowo-przestrzenną potencjału poszczególnych lokalizacji w kontekście możliwości pozyskania nowych podróżnych lub ustalenia optymalnego/nowego położenia w miejscach o najlepszych perspektywach w tym zakresie.
Obiektywna ocena poszczególnych lokalizacji jest istotna z uwagi na wysoki koszt budowy i późniejszego utrzymywania oraz ewentualnego wydłużenia czasu przejazdu, ponieważ współcześnie czas przejazdu jest jednym z kluczowych parametrów w zakresie oceny transportu kolejowego wobec usług realizowanych transportem drogowym.
Analiza potencjału źródeł ruchu wskazuje liczbę osób w zasięgu przystanku do 10 minut przy założeniu dojścia pieszego, dojazdu rowerem oraz samochodem. Istotnym elementem jest uwzględnienie planowanych kierunków rozwoju przestrzennego poszczególnych samorządów lokalnych, poprzez analizę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku, ustaleń studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Koncepcje wykonano dla nieczynnych linii kolejowych 322 Krosnowice Kłodzkie – Stronie Śląskie, 310 Kobierzyce – Wilków Wielki, 372 Bojanowo – Góra Śląska, a także potencjalnych nowych przystanków na czynnych liniach: Olbrachtowice (linia kolejowa 285), Mędłów (linia kolejowa 276), Piława Dolna (linia kolejowa 137), Dzierżoniów Dolny (linia kolejowa 137), Pasieczna (linia kolejowa 137) oraz Piotrowice Świdnickie (linia kolejowa 274).