W dniach od 14 do 18 września 2016 roku w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej odbyły się polsko-niemieckie warsztaty regionalne pn. „Młodzież dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań”. Inspiracją do zorganizowania warsztatów były prace nad „Wspólną koncepcją przyszłości 2030 dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań”, prowadzone przez Komitet ds. Gospodarki Przestrzennej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej do spraw Współpracy Regionalnej i Przygranicznej. Warsztaty te zostały objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Inicjatorem tych warsztatów był Instytut Rozwoju Terytorialnego (IRT), a współorganizatorami i merytorycznymi partnerami były: Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu (DODN), Saksońskie Kuratorium Oświaty, Wydział Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
W warsztatach wzięli udział dolnośląscy i saksońscy uczniowie ze szkół: Zespołu Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Marii Konopnickiej w Biedrzychowicach oraz z Geschwister-Scholl-Gymnasium Freiberg i Lessing-Gymnasium Döbeln.
Na uroczyste otwarcie warsztatów w dniu 14 września 2016 roku przybyli: Jerzy Więcławski, Dyrektor Wydziału Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Jolanta Szwedowska, Wicedyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. Inauguracyjny wykład wygłosił dr Maciej Zathey, Dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego, przedstawiając wszystkim koncepcję prac Komitetu Gospodarki Przestrzennej i ideę wspólnego planowania w obszarze powiązań.
Celem przeprowadzenia dwunarodowych warsztatów było pogłębienie świadomości regionalnej uczestników spotkania, i pozyskanie nieskrępowanych konwenansami i uprzedzeniami impulsów generowanych przez młodzież entuzjastycznie patrzącej w przyszłość na rozwój polsko-niemieckiego obszaru powiązań.
Praca uczniów w grupach tematycznych pod kierunkiem specjalistów metodyków nakierowana była na pokazanie i uświadomienie szansy, jaką stwarza dla młodych ludzi, nie tylko wzajemne poznanie i akceptacja, ale wynikające z tych procesów możliwości wspólnego działania na rzecz własnego środowiska z sąsiadem z drugiej strony granicy.
Młodzież polska i niemiecka w trakcie trwania warsztatów wspólnie wypracowała własną koncepcję przyszłości dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań. W swoich pracach młodzież przedstawiła regiony z różnych perspektyw i uwzględniła różnorodności związane z kulturą, dziedzictwem, tradycjami, zasobami, strukturą społeczną, kondycją gospodarczą i infrastrukturą techniczną oraz usługową. Obszary tematyczne z jakimi musiała zmierzyć się młodzież to: gospodarka, transport, środowisko, kapitał społeczny, edukacja, energetyka.
Warsztaty zwieńczyły wspólne prezentacje trzech koncepcji. Działania podjęte w Krzyżowej będą miały swoją kontynuację w pracach uczniów prowadzonych w roku szkolnym.