W dniach 27–29 marca 2014 r. turystyka i komunikacja rowerowa były tematem przewodnim I Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego, zorganizowanego wspólnie przez Instytut Rozwoju Terytorialnego oraz Wrocławską Inicjatywą Rowerową. Wydarzenie objął patronatem honorowym Cezary Przybylski – Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
W Kongresie uczestniczyli delegaci samorządów wszystkich szczebli, lokalni politycy, działacze organizacji pozarządowych, naukowcy, eksperci z kraju i zagranicy, przedstawiciele biznesu rowerowego oraz reprezentanci różnych podmiotów i środowisk zainteresowanych tematyką rowerową. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie najlepszych praktyk rowerowych sprawdzonych w innych regionach Europy, prezentacja wielopłaszczyznowych korzyści płynących z rozwoju ruchu rowerowego, zarówno w aspekcie komunikacyjnym jak również turystycznym, a także zainicjowanie współpracy międzysektorowej.
Gości przywitali: Wicemarszałek Jerzy Michalak, dr Jerzy Tutaj – Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, a ze strony organizatorów: dr Maciej Borsa – dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego oraz Cezary Grochowski – prezes stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.
I Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego jest pierwszym tego typu wydarzeniem na skalę Polski, a jednocześnie modelowym przykładem współpracy pomiędzy władzami wojewódzkimi, instytucjami naukowymi oraz organizacjami samorządowymi, czego dobitnym potwierdzeniem była obecność przedstawicieli wszystkich wymienionych podmiotów.
Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Maciej Zatey zainaugurował podczas pierwszego dnia Kongresu wykłady, podkreślając, że wdrażanie polityki rowerowej wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Dolnośląskiego na lata 2014–2020. Zwrócił również uwagę, że stworzenie spójnego systemu infrastruktury rowerowej, wykraczającego poza partykularne interesy gmin i powiatów, stanowi pierwszy krok do wypracowania zintegrowanego systemu infrastruktury transportowej w całym regionie.
Kontynuację poruszonej w pierwszej prelekcji tematyki stanowiło wystąpienie Aleksandry Sieradzkiej-Stasiak z Instytutu Rozwoju Terytorialnego, koordynatorki i współautorki założeń do Dolnośląskiej Polityki Rowerowej na lata 2014–2020. Zaprezentowała ona zarys oraz główne cele strategiczne projektu, wśród których znalazły się między innymi budowa nowych tras rowerowych, poprawa bezpieczeństwa rowerzystów, dialog z cyklistami oraz wzrost procentowy jednośladów na ulicach dolnośląskich miast i wsi.
W dalszej części spotkania przybliżono niezwykle ciekawe doświadczenia w rozwoju komunikacji rowerowej w Badenii-Wirtembergi, Czechach i we Francji. Swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat praktyk wdrażania polityk rowerowych oraz mechanizmów ich finansowania dzielili się również przedstawiciele województw: dolnośląskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego. Zaprezentowany został pomysł uruchomienia ścieżki rowerowej w Dolinie Baryczy poprzez wykorzystanie śladu dawnej kolejki wąskotorowej.
W drugim dniu Kongresu, w piątek 28 marca, dominowały wystąpienia oficerów rowerowych z różnych części Polski oraz reprezentantów organizacji cyklistów. Swoimi obserwacjami na stanowisku oficera rowerowego podzielił się między innymi wrocławski oficer, który jako pierwszy objął takie stanowisko. Opowiedział on o historii przekształcania Wrocławia w miasto bardziej przyjazne jednośladom i pokazał, ile się udało zmienić w okresie ostatnich lat.
Zaprezentowano także najważniejsze problemy aktywistów rowerowych. Poruszano również zagadnienia konieczności zmiany i regulacji prawa, tak aby była możliwość m.in. budowania śluz rowerowych czy też dopuszczenia rowerów na buspasach.
Dodatkową atrakcją konferencji był konkurs na logo projektu „Dolnośląska Polityka Rowerowa”. Wszyscy uczestnicy spotkania mieli możliwość zagłosowania na jeden spośród 4 znaków graficznych, który ich zdaniem w najlepszy sposób obrazowałby projekt. Laureatem konkursu został Grzegorz Łesiuk.
Podczas dwóch dni kongresu przedstawiono aż 28 prezentacji. Ich wystąpienia dały szansę na nawiązanie dialogu, wymianę doświadczeń a przede wszystkim stanowiły podstawę do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków, które zostaną wykorzystane w Dolnośląskiej Polityce Rowerowej, której ostateczna wersja ma być zatwierdzona w pierwszym kwartale 2015 roku.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami, które można było zobaczyć podczas trwania I Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego.
27.03.2014 (czwartek)
ul. Kazimierza Wielkiego 19a, Kino Nowe Horyzonty, sala nr 7
Realizacja Dolnośląskiej Polityki Rowerowej a RPO 2014-2020
Maciej Zathey, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Założenia Dolnośląskiej Polityki Rowerowej 2014 -2020
Aleksandra Sieradzka-Stasiak, Instytut Rozwoju Terytorialnego
Polityka rowerowa w Badeni-Wirtembergii
Dominik Borowski, Ministerium für Verkehr und Infrastruktur Baden-Württemberg
Rozwój regionalnej turystyki rowerowej w Czechach (prezentacja tłumaczona)
Daniel Mourek, Nadace Partnerství, European Cyclists' Federation
Francuskie doświadczenia w rozwoju komunikacji rowerowej
Olivier Schneider, Fédération Française des Usagers de la Bicyclette, European Cyclists' Federation
Fundusze UE w procesie realizacji polityki rowerowej Gdańska
Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej
Doświadczenia IZ RPO WZ we współpracy z organizacjami rowerowymi w perspektywie 2007-13 i w programowaniu nowej perspektywy
Adam Surmacz, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Wydział Zarządzania Strategicznego
Kierunki rozwoju współpracy w aglomeracji wrocławskiej na rzecz rozwoju ruchu rowerowego
Zbigniew Komar, Departament Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wykorzystanie śladu dawnej kolejki wąskotorowej w Dolinie Baryczy do prowadzenia trasy rowerowej
Igor Bandrowicz, Burmistrz miasta i gminy Prusice
Jak rowery miejskie wspierają rozwój ruchu rowerowego i politykę rowerową w miastach
Tomasz Wojtkiewicz, Nextbike
Jak można podnieść skuteczność polityki rowerowej? Audyt BYPAD
Wojciech Makowski, Instytut Spraw Obywatelskich
28.03.2014 (piątek)
ul. Kazimierza Wielkiego 19a, Kino Nowe Horyzonty, sala nr 6
Wyzwania dla zarządzających polityką rowerową
Marcin Hyła, Stowarzyszenie Miasta dla Rowerów
Doświadczenia Pełnomocnika Ministra Infrastruktury i Rozwoju: pół roku na stanowisku
Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury i Rozwoju do spraw Rozwoju Ruchu Rowerowego, Pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej
Dlaczego we Francji nie ma oficerów rowerowych?
Olivier Schneider, Fédération Française des Usagers de la Bicyclette, European Cyclists' Federation
Doświadczenia oficera rowerowego: pięć lat na stanowisku
Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Wrocławia
Rola rowerowych NGO w lokalnych strukturach bezpieczeństwa ruchu drogowego
Mirosław Arczak, Pełnomocnik Prezydenta Olsztyna ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej
Wypadki i kolizje z udziałem rowerzystów na ulicach jednokierunkowych
Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej
Prezentacja oficera rowerowego Krakowa
Marcin Wójcik, oficer rowerowy Krakowa
Prezentacja Pełnomocnika Prezydenta Szczecina ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej
Tomasz Loga, Pełnomocnik Prezydenta Szczecina ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej
Prezentacja oficera rowerowego Lublina
Michał Przepiórka, oficer rowerowy Lublina
Prezentacja Pełnomocnika Prezydenta Kielc ds. infrastruktury rowerowej
Tomasz Zboch, Pełnomocnik Prezydenta Kielc ds. infrastruktury rowerowej
Prezentacja oficera rowerowego Gdyni
Rafał Studziński, oficer rowerowy Gdyni
Prezentacja oficera rowerowego Sopotu
Rafał Ejsmont, oficer rowerowy Sopotu
Prezentacja oficera rowerowego Elbląga
Marek Kamm, oficer rowerowy Elbląga
Prezentacja oficera rowerowego Dąbrowy Górniczej
Tobiasz Nykamowicz, oficer rowerowy Dąbrowy Górniczej
Prezentacja Pełnomocnika Prezydenta Łodzi ds. Polityki Rowerowej
Bartosz Zimny, Pełnomocnik Prezydenta Łodzi ds. Polityki Rowerowej
Prezentacja projektów BUMP i Mobile 2020
Michał Brennek, Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe