IRT_logo.png
PZPWD_200.png
SMOG 200.png
bkdś 200.png
LOGF 200.png
DPR 200x66.png
Cykloprojekt 200x66.png
DORT 200x66.png
GEOPORTAL_200.png
SIEDZIBA_200.png
Czym się zajmujemy?

Do zadań Instytutu Rozwoju Terytorialnego należy:

  • realizowanie zadań w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, określonych głównie w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
  • realizowanie zadań w zakresie prowadzenia polityki rozwoju, określonych głównie w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  • realizowanie zadań w zakresie udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie, ocen oddziaływania na środowisko, w tym transgranicznych, określonych w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
  • realizacja zadań w zakresie tworzenia i użytkowania infrastruktur informacji przestrzennej, określonych w ustawie o infrastrukturze informacji przestrzennej;
  • przygotowanie projektów rozstrzygnięć administracyjnych wynikających z realizacji przepisów prawa w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, w zakresie zadań organów samorządu województwa;
  • monitoring polityk publicznych wraz z oceną rozwoju w ujęciu regionalnym i przestrzennym;
  • opracowywanie raportów o rozwoju społeczno–gospodarczym i przestrzennym wraz z rekomendacjami dla polityki rozwoju;
  • przygotowanie projektów polityk, strategii, programów, planów, raportów, analiz, studiów, koncepcji, stanowiących podstawę programowania rozwoju społeczno-gospodarczego, ochrony środowiska oraz określenia uwarunkowań i kierunków polityki rozwoju, w tym polityki przestrzennej województwa;
  • tworzenie i utrzymywanie zbiorów danych tworzących bazę wiedzy o sytuacji społeczno–gospodarczej, stanie środowiska, zagospodarowaniu przestrzennym oraz procesach rozwoju regionu, służącej realizacji polityk publicznych w województwie, w tym polityki rozwoju;
  • działania w zakresie klasyfikacji i oceny przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych przez samorząd województwa; 
  • realizacja oraz współpraca w realizacji zadań naukowo–badawczych i rozwojowych, wdrażanie wyników badań z przełożeniem na wsparcie realizacji polityki rozwoju;
  • organizacja i utrzymanie sieci współpracy pomiędzy partnerami społecznymi i gospodarczymi oraz instytucjami badawczymi, a władzami regionu; 
  • prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej i promocyjnej za pośrednictwem dostępnych mediów w zakresie zmian w sytuacji społeczno–gospodarczej, polityki rozwoju, ochrony środowiska oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego; 
  • inne zadania z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego, oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego wynikające z obowiązujących przepisów prawa.

Zadania te Instytut realizuje i realizował będzie we współpracy z odpowiednimi służbami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz innymi jednostkami administracji samorządowej, jednostkami administracji rządowej oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego, przestrzennego i ochrony środowiska.

 

Strategiczne aktywności

 

Zapewnienie rzetelnej i kompleksowej wiedzy o rozwoju terytorialnym:

  • wykonywanie opracowań, programów, analiz i studiów społecznych, gospodarczych, środowiskowych, infrastrukturalnych, wspomagających procesy decyzyjne;
  • transfer innowacyjnych metod i narzędzi badawczych, w szczególności Systemów Informacji Geograficznej (GIS) oraz metod wielowymiarowej analizy porównawczej (WAP) do sfery modelowania i programowania rozwoju;
  • gromadzenie, aktualizacja i systematyzacja informacji o regionie i jego otoczeniu;
  • prowadzenie monitoringu zmian społeczno-gospodarczych i przestrzennych; 
  • antycypacja i prognozowanie procesów rozwojowych;
  • upowszechnianie i dostarczanie wiedzy dla celów decyzyjnych, edukacyjnych, społecznych, gospodarczych na różnych poziomach terytorialnych  - międzynarodowym, krajowym, makroregionalnym, regionalnym, lokalnym;
  • wdrożenie, rozwój i upowszechnianie modelu efektywnego oraz racjonalnego zarządzania rozwojem i gospodarowania przestrzenią;
  • doradztwo inwestorskie dla instytucji publicznych;
  • przygotowywanie opinii o programach i inwestycjach służących realizacji ponadlokalnych celów publicznych;
  • ewaluacja strategicznego procesu zarządzania regionem, dla wspierania polityki rozwoju opartej na wiedzy.

 

Utrzymywanie i rozwijanie trwałej współpracy w zakresie rozwoju terytorialnego:

  • stymulowanie interdyscyplinarnej współpracy z władzami samorządowymi, instytucjami naukowo-badawczymi, stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi, inwestorami, społecznościami lokalnymi w zakresie polityki rozwoju terytorialnego;
  • aktywne uczestnictwo w inicjatywach oraz projektach krajowych i międzynarodowych;
  • podejmowanie działań oraz inicjatyw ukierunkowanych na rzecz zrównoważonego i harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego;
  • ogniskowanie (integracja) współpracy jednostek terytorialnych, organizacji społecznych i innych interesariuszy polityki rozwoju;
  • integracja różnych środowisk przez partnerstwo i współdziałanie;
  • stymulowanie zainteresowania społecznego i współpracy ponadlokalnej;
  • wymiana dobrych praktyk z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rozwoju terytorialnego;
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów przestrzennych.

 

Stymulowanie inicjatyw na rzecz rozwoju, opartych na zasadach wypracowanych i propagowanych przez Instytut:

  • zbudowanie „dobrej marki”, jako instytucji samorządu województwa kojarzącej się z innowacyjnymi rozwiązaniami, podnoszeniem świadomości społecznej i wielopłaszczyznową współpracą;
  • tworzenie efektywnych instrumentów sieciowej współpracy pomiędzy instytucjami podobnego typu w regionie;
  • używanie efektywnych narzędzi komunikacji zewnętrznej;
  • aktywne uczestnictwo w konferencjach, seminariach, warsztatach o zasięgu międzynarodowym i krajowym;
  • upowszechnianie dorobku Instytutu (referaty, artykuły, opracowania, opracowania tematyczne, studia, analizy, projekty międzynarodowe);
  • doskonalenie działalności merytorycznej w oparciu o przyjętą politykę jakości;
  • samokształcenie i doskonalenie merytoryczne pracowników.