W dniach 18-19 października w Gdańsku odbyła się polsko-niemiecka konferencja graniczna zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych, zorganizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz DB Netz AG.
Podczas konferencji został przedstawiony stan obecny infrastruktury kolejowej na polsko-niemieckim pograniczu wraz z informacją o poziomie jej wykorzystywania przez przewoźników pasażerskich i towarowych. W porównaniu z innymi granicami, wymiana z Niemcami zajmuje I miejsce jeśli chodzi o ruch pociągów pasażerskich oraz II miejsce (po Czechach), jeśli chodzi o ruch pociągów towarowych.
Na Dolnym Śląsku znajdują się dwa ważne połączenia polskiej i niemieckiej sieci kolejowej:
- przejście Węgliniec – Horka prowadzi przede wszystkim ruch towarowy i jest już obecnie zelektryfikowane (zmiana systemów zasilania bez zatrzymania na stacji granicznej — wymaga lokomotyw dwusystemowych);
- przejście Zgorzelec – Görlitz prowadzi przede wszystkim ruch pasażerski i obecnie jeszcze nie jest zelektryfikowane.
Zarządcy infrastruktury przekazali także informacje o przewidywanych inwestycjach:
- w 2026 roku nastąpi elektryfikacja mostu granicznego w Zgorzelcu wraz ze stacją Görlitz — od 13 XII 2026 r. polskie pociągi elektryczne (zasilane 3 kV prądu stałego) będą mogły wjeżdżać na dwa wydzielone tory dworca;
- w latach 2025-26 będzie prowadzona modernizacja węzła we Frankfurcie nad Odrą — występować będą wówczas ograniczenia w ruchu na tym połączeniu, co zaowocuje zwiększeniem liczby uruchomionych pociągów na trasie przez Węgliniec i Horkę;
- trwają prace nad połączeniem polskich i niemieckich systemów ETCS dla umożliwienia bezproblemowego ruchu pociągów w relacjach transgranicznych — bez konieczności wykorzystywania krajowych systemów SHP (Polska) i PZB (Niemcy).
Równocześnie, poinformowano o zmianach z zakresu zarządzania infrastrukturą po stronie niemieckiej: przygotowywane jest połączenie DB Netz AG (zarządzającej siecią kolejową) z DB Station&Service AG (obsługującej dworce) w jeden podmiot: DB InfraGO, zarządzający całą infrastrukturą w sposób wydajny dla użytkownika.