8 listopada 2020 roku wszedł w życie nowy kolejowy rozkład jazdy - PRZEDZIMIE 2020. Na Dolnym Śląsku odnotować należy wydłużenie godzin pracy zmodernizowanej stacji Świdnica Przedmieście, skrócenie udostępnianego fragmentu linii 283 o odcinek Osiecznica Kliczków - Ławszowa oraz otwarcie we Wrocławiu bocznicy Centrum Logistycznego BSH. Stacja Świdnica Przedmieście położona jest na oddanym po remoncie odcinku linii 285 do Sobótki Zachodniej, odgałęzia się z niej także odnowiona łącznica 771 do Świdnicy Miasto. Na stacji wymieniona została nawierzchnia, zmodernizowano również urządzenia sterowania ruchem kolejowym - m. in. z krajobrazu zniknęły charakterystyczne semafory ramienne. Docelowo - po rewitalizacji odcinka z Sobótki do Wrocławia - przywrócone zostaną połączenia pasażerskie. Obecnie prowadzony jest tylko ruch towarowy, ale stacja jest już czynna we wszystkie dni robocze. Linia kolejowa 283 na posiadającym znaczenie państwowe odcinku Zebrzydowa - Żagań miała zostać w 2020 roku zrewitalizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Niestety, w wiosennym przetargu oferty przekroczyły limit środków przeznaczonych na remont trasy między Zebrzydową i Ławszową oraz odbudowę końcowego fragmentu z Ławszowej do Żagania. W związku z tym prace nie zostały podjęte, a obecnie zaprzestano udostępniania odcinka Osiecznica Kliczków - Ławszowa. Ostatnią wartą odnotowania zmianą w eksploatowanej sieci kolejowej jest otwarcie bocznicy Centrum Logistycznego BSH we Wrocławiu, wykorzystywanej do ekspedycji produkowanego w zakładach sprzętu AGD na rynek europejski. Aktualny stan sieci kolejowej Dolnego Śląska prezentujemy na mapie. Zmiany w kursowaniu pociągów pasażerskich można sprawdzić na stronie Kolei Dolnośląskich SA. Ponadto warto nadmienić, że 1 października Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Uchwałę 2729/VI/20 w sprawie podjęcia czynności w zakresie wpisania do rejestru zabytków nieruchomych Województwa Dolnośląskiego krajobrazu kulturowego szlaku dawnej Kolei Sowiogórskiej na odcinku górskim: Srebrna Góra - Srebrna Góra Twierdza - Nowa Wieś Kłodzka - Wolibórz-Podlesie. Należy przypomnieć, że wcześniej Województwo Dolnośląskie wyraziło już wolę przejęcia terenu po tej linii kolejowej ze względu na posiadany potencjał atrakcji turystycznej. Była to bowiem jedyna kolej zębata na terenie Dolnego Śląska - eksploatowana od sierpnia 1902 roku do października 1931 roku. |