W projektowaniu pasażerskiego transportu kolejowego istotne role odgrywają: organizator przewozów, zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowy i sami pasażerowie. Zarządca infrastruktury odpowiada za stan i kierunki rozwoju sieci kolejowej. Organizator przewozów tworzy ofertę połączeń pasażerskich i określa kierunki jej przyszłych zmian. Przewożnik realizuje zamówienie organizatora wykorzystując infrastrukturę zarządcy. Pasażerowie natomiast decydują o wykorzystaniu oferty - a zatem warunkują efektywne wydatkowanie środków publicznych. Proces projektowania przewozów kolejowych odbywa się równolegle w trzech horyzontach czasowych: wieloletnim, rocznym i bieżącym. Horyzont wieloletni oparty jest na zapisach Planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego (w skrócie zwanego Planem transportowym). Horyzont roczny ustalany jest w obowiązującym rozkładzie jazdy. Horyzont bieżący - w rozkładach zastępczych, uwzględniających aktualny stan infrastruktury (zamknięcia torów i ograniczenia prędkości) związany z trwającymi pracami. Wzajemne powiązania pomiędzy organizatorem przewozów, zarządcą infrastruktury, przewoźnikiem i pasażerami zostały przedstawione w numerze 1-2/2020 miesięcznika TTS Technika Transportu Szynowego. Artykuł omawia prace prowadzone w horyzoncie wieloletnim, rocznym i bieżącym, wskazując na narzędzia wykorzystywane do planowania przewozów pasażerskich. |
|
Projektowanie pasażerskiego transportu kolejowego (2020)
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt na stronie Kontakt