Na liniach kolejowych o charakterze turystycznym oraz przebiegających przez tereny o niskiej gęstości zaludnienia występują przystanki, na których wymiana podróżnych występuje okazyjnie (na przykład zależnie od pogody). Tego rodzaju okoliczności są trudne do przewidzenia w procesie projektowania rozkładów jazdy. W związku z tym w 2019 roku na Dolnym Śląsku pilotażowo wdrożone zostały zatrzymania na żądanie. Przystanki na żądanie są rozwiązaniem korzystnym ze względów ekonomicznych i środowiskowych – ograniczenie niepotrzebnych zatrzymań redukuje zużycie hamulców i paliwa, a zatem również emisję pyłów i spalin. W lokalizacjach pilotażowych, dzięki przystankom na żądanie, pociągi zaledwie w 4% przypadków niepotrzebnie dokonywały zatrzymań (dotyczyło to na przykład sytuacji, gdy na peronie były obecne osoby, które nie zamierzały podejmować podróży). Geneza rozwiązania i zasady stosowania zostały przedstawione w numerze 11-12/2019 miesięcznika TTS Technika Transportu Szynowego. Artykuł omawia historię przystanków na żądanie na polskiej sieci kolejowej, które oficjalnie zanikły na początku lat pięćdziesiątych XX wieku. Przedstawia przesłanki przywrócenia tego podejścia, proces analizy i uzgodnień towarzyszący ponownemu wprowadzeniu rozwiązania do stosowania oraz założenia eksploatacji pilotażowej. Tekst zamyka prezentacja próbnego wdrożenia oraz omówienie docelowych warunków funkcjonowania. |
|
Kolejowe przystanki na żądanie (2019)
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt na stronie Kontakt