Obszar opracowania
Na terenie województwa dolnośląskiego są 24 szlaki kajakowe, w tym jedna droga wodna (Odra), o łącznej długości około 1363 km, z czego około 804 km jest dostępnych bez względu na poziom wody w rzekach. Studium objęto obszar 95 gmin leżących w bezpośrednim sąsiedztwie 7 głównych szlaków wodnych oraz 10 gmin znajdujących się w bliskości tych szlaków i posiadających na swoim obszarze walory przyrodnicze lub kulturowe. Strukturę obsługi turystyki wodnej rozpracowano dla 6 największych szlaków wodnych, są to: Odra, Barycz, Bóbr, Bystrzyca, Kwisa i Nysa Kłodzka. Stanowią one łącznie około 50% całej długości dolnośląskich odcinków szlaków wodnych. Nysa Łużycka jako potencjalny szlak wodny wymaga ostatecznego opracowania we współpracy ze stroną saksońską.
Zakres i problematyka studium
Na etapie diagnozy dokonano waloryzacji otoczenia głównych szlaków wodnych, wskazując gminy, w których suma walorów wskazuje na ich turystyczną atrakcyjność i celowość inwestowania w infrastrukturę turystyczną. W waloryzacji brano pod uwagę takie czynniki jak:
- Dostępność komunikacyjną rzeki – warunki dojazdu do rzeki z sieci dróg i kolei,
- Infrastrukturę turystyczną związaną ze szlakami wodnymi oraz potencjalne warunki dla jej lokalizacji,
- Pozostałą infrastrukturę turystyczną w najbliższym otoczeniu rzeki,
- Walory środowiska przyrodniczego i kulturowego w otoczeniu rzeki,
- Ilość i rangę cyklicznych imprez, związanych w jakiś sposób ze szlakiem wodnym i podnoszących jego turystyczną atrakcyjność.
Biorąc pod uwagę specyfikę różnych form turystyki wodnej oraz długość etapów wędrówek w ciągu jednego dnia, studium wskazuje miejscowości, w których powinny być usytuowane miejsca obsługi turystyki wodnej: przystanie dla żeglugi śródlądowej, przystanie dla jachtów i łodzi motorowych oraz kajaków, stacje paliw dla łodzi motorowych a także pola biwakowe, wypożyczalnie sprzętu wodnego itp. Określa także całokształt turystyczno - rekreacyjnych atrakcji w otoczeniu miejsc obsługi turystyki wodnej, jako szansę dla przyciągnięcia turysty. Takie kompleksowe spojrzenie na całość szlaków wodnych i ich przyszłościowe zagospodarowanie turystyczne powinno ułatwić koordynację działań na różnych szczeblach decyzyjnych.

|