Dobre praktyki w zarządzaniu uzdrowiskiem
124 barier wejścia, które chronią przedsiębiorstwa uzdrowiskowe przed nadmierną rywalizacją. Niezmienna w czasie liczba przedsiębiorstw uzdrowiskowych i utrzymywanie barier wejścia tworzą z uzdrowisk swoisty oligopol. O niskiej konkurencyjności zewnętrznej świadczą również badania w polskich przedsiębiorstwach uzdrowiskowych [Rapacz, Januszewska, 2018]. Pracownicy uzdrowisk za mało istotne uznali czynniki związane z umiejętnościami i kompetencjami służącymi do obsługi klientów z zagranicy, tj. znajomość języków obcych, przygotowanie przedsiębiorstw do obsługi cudzoziemców, certyfikacje zagraniczne oraz jakość przekazywanych informacji dla cudzoziemców. Tylko nieliczne firmy uzdrowiskowe identyfikują trendy globalne w turystyce zdrowotnej, postrzegając je jako czynnik ryzyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem i dostosowując do tych zmian niewykorzystany potencjał. Ponadto przedsiębiorstwa uzdrowiskowe słabo eksponują wielowiekową tradycję i innowacyjność produktu oraz elementy oferty, które poszukiwane są przez turystów uprawiających turystykę zdrowotną (m.in. produkty edukacyjne, technologie oceny skuteczności terapii uzdrowiskowych). Przypisy 1 Turystyka uzdrowiskowa jest jedną z form turystyki zdrowotnej, do której zalicza się również turystykę medyczną oraz spa i wellness. Jest to klasyfikacja oparta na motywacjach podróży, przy czym motywem uczestnictwa w turystyce zdrowotnej jest działanie w celu poprawy zdrowia i polepszenie jakości życia, za: Niezgoda, Kowalska [2015], s. 126. 2 Świadczą o tymm.in. badania firmy Deloitte dotyczące aktywności turystyczno-medycznej Amerykanów, wśród których liczba podróży między rokiem 2007 a 2015 wzrosła 15- krotnie, zob. Religioni, Religioni [2015], s. 63–67. Bibliografia Białk-Wolf A., Arent M. [2018], Turyści medyczni w Polsce w kontekście międzynarodowym , „Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja”, nr 1(21), s. 99–111. Marek S., Białasiewicz M. (red.) [2011], Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza , PWE, Warszawa. Niezgoda A., Kowalska K. [2015], Turystyka medyczna – istota, zakres i konsekwencje rozwoju zjawiska , „Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu”, nr 49. Rapacz A., Januszewska M. [2019], Potencjał rozwojowy przedsiębiorstw uzdrowiskowych w świetle globalnych trendów w turystyce zdrowotnej , „Folia Turistica”, nr 53, s. 79–101. Rapacz A., Januszewska M. [2018], Štrukturá lnezmeny produktu kúpeľných podnikov: Prípadová štúdia Dolného Sliezska , „Journal of Economics and Social Research”, vol. 19, no. 1, Elianum, BanskaBystrica. Religioni U., Religioni M. [2015], Medical tourism trends in Poland , „Medical and Biological Sciences”, Nr 29/2, s. 63-67 Ustawa [2011], Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej [Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654]. Wpływ globalnych trendów w turystyce i lecznictwie na kształtowanie oferty uzdrowiskowej Dopad globálních trendů v cestovním ruchu a lázeňské péči na tvorbě lázeňské nabídky
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUxOTg3