Plan inwestycji transportowych (2016)

1

2 OPRACOWANIE Instytut Rozwoju Terytorialnego ul. Świdnicka 12/16 50 – 068 Wrocław DYREKTOR Maciej Zathey Z-CA DYREKTORA Magdalena Belof Przemysław Malczewski ZESPÓŁ AUTORSKI Konrad Giejsztor Jakub Rosowski Maciej Samulewicz Piotr Chmiel Karolina Gmur Magdalena Kasprzak Marta Kukuła Wojciech Maleszka Ewa Skoczeń Witold Warczewski Małgorzata Wolańska Dariusz Zięba

3 Spis treści 1. Wstęp.................................................................................................................................. 6 1.1. Cel dokumentu.................................................................................................................... 6 1.2. Warunkowość ex ante ........................................................................................................ 6 2. DIAGNOZA........................................................................................................................... 7 2.1. Uwarunkowania i analizy .................................................................................................... 7 2.1.1. Uwarunkowania formalno-prawne .................................................................................... 7 2.1.1.1. Podstawy formalno-prawne ............................................................................................... 7 2.1.1.2. Podstawy metodologiczne.................................................................................................. 7 2.1.1.3. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko ............................................................. 8 2.1.1.4. Zgodność z dokumentami europejskimi i krajowymi w zakresie rozwoju infrastruktury .. 9 2.1.1.5. Planowane inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową ujęte w Strategii Rozwoju Transportu 2020 (z perspektywą do 2030 r.) ................................................................... 13 2.1.1.5.1. Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transport do 2020 (z perspektywą do 2030 r.).............................................................................................................................. 13 2.1.1.5.2. Projekty drogowe planowane do realizacji na terenie województwa dolnośląskiego zawarte w DI do SRT: ........................................................................................................ 13 2.1.1.5.3. Projekty kolejowe o znaczeniu krajowym planowane do realizacji na terenie województwa dolnośląskiego zawarte w DI do SRT:........................................................ 14 2.1.1.6. Obszary realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie dolnośląskim ..................................................................................................................... 15 2.1.2. Uwarunkowania środowiska przyrodniczego i kulturowego............................................ 16 2.1.2.1. Analiza uwarunkowań środowiska przyrodniczego.......................................................... 16 2.1.2.2. Analiza uwarunkowań środowiska kulturowego .............................................................. 18 2.1.3. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze ......................................................................... 19 2.1.3.1. Ludność Dolnego Śląska – stan obecny i perspektywa do 2035 r. ................................... 19 2.1.3.2. Rynek pracy....................................................................................................................... 20 2.1.3.3. Uwarunkowania osadnicze – ośrodki miejskie ................................................................. 23 2.1.3.4. Analiza liczby dojazdów do pracy ..................................................................................... 27 2.1.4. Sieć drogowa w województwie dolnośląskim .................................................................. 29 2.1.4.1. Podstawowe dane o sieci drogowej ................................................................................. 29 2.1.4.2. Analiza węzłów i ich hierarchii na sieci TEN-T w województwie dolnośląskim ................ 29 2.1.4.3. Analiza liczby wypadków na drogach wojewódzkich........................................................ 33 2.1.4.4. Analiza Generalnego Pomiaru Ruchu z 2010 roku............................................................ 35 2.1.4.5. Model ruchu...................................................................................................................... 37 2.1.4.6. Analiza udziału pojazdów ciężkich w sumarycznym potoku ruchu .................................. 40 2.1.4.7. Analiza wykorzystania przepustowości istniejącej sieci dróg wojewódzkich ................... 41 2.1.4.8. Analiza porównawcza na podstawie GPR 2010/2005 (Wskaźnik zmian SDR 2010/2005) dla dróg wojewódzkich ........................................................................................................... 45 2.1.4.9. Analiza ruchu tranzytowego ............................................................................................. 47 2.1.4.10. Analiza parametrów technicznych dróg ........................................................................... 50 2.1.4.11. Analiza zrealizowanych inwestycji w ciągu dróg wojewódzkich w latach 2007 - 2015 .... 51 2.1.4.12. Analiza drogowej dostępności czasowej do miast powyżej 50 tys. mieszkańców ........... 54

4 2.1.4.12.1. Dostępność czasowa do Wrocławia i liczba mieszkańców obsługiwanych w poszczególnych strefach dostępności............................................................................... 54 2.1.4.12.2. Dostępność czasowa do miast powyżej 50 tys. mieszkańców i liczba mieszkańców obsługiwanych w poszczególnych strefach dostępności .................................................. 57 2.1.5. Sieć kolejowa w województwie dolnośląskim .................................................................. 66 2.1.5.1. Podstawowe dane o sieci kolejowej ................................................................................. 66 2.1.5.2. Analiza korytarzy TEN-T oraz hierarchii występujących węzłów w województwie dolnośląskim ..................................................................................................................... 66 2.1.5.3. Analiza dopuszczalnych maksymalnych prędkości na liniach kolejowych w województwie 67 2.1.5.4. Analiza prędkości konstrukcyjnych dla linii kolejowych ................................................... 70 2.1.5.5. Analiza różnic pomiędzy prędkością konstrukcyjną a maksymalną dopuszczalną........... 70 2.1.5.6. Analiza dopuszczalnego maksymalnego nacisku pociągów na oś .................................... 71 2.1.5.7. Analiza elektryfikacji sieci kolejowej w województwie .................................................... 72 2.1.5.8. Analiza rozmieszczenia punktów obsługi podróżnych...................................................... 73 2.1.5.9. Analiza dynamiki zmian w liczbie połączeń pasażerskich ................................................. 74 2.1.5.10. Analiza liczby połączeń pasażerskich na liniach kolejowych............................................. 78 2.1.5.11. Analiza czasu dojazdu koleją do miast powyżej 50 tys. mieszkańców ............................. 79 3. Rekomendacje .................................................................................................................. 83 4. KIERUNKI ........................................................................................................................... 84 4.1. Określenie priorytetów inwestycyjnych ........................................................................... 84 4.1.1. Ujęcie strategiczne na poziomie województwa................................................................ 84 4.1.1.1. Struktura celów................................................................................................................. 85 4.1.2. Podział środków na projekty transportowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014 - 2020 ................................................................................. 85 4.1.3. Forma realizacji................................................................................................................. 87 4.1.3.1. Określenie kryteriów wyboru inwestycji .......................................................................... 87 4.1.3.2. Kryteria wyboru projektów drogowych w trybie pozakonkursowym .............................. 87 4.1.3.2.1. Dekompozycja sieci drogowej .......................................................................................... 92 4.1.3.2.2. Lista projektów drogowych (kolorem żółtym oznaczone zostały inwestycje do realizacji w ramach związków ZIT)....................................................................................................... 95 4.1.3.3. Kryteria wyboru projektów drogowych w trybie konkursowym ...................................... 99 4.1.3.4. Kryteria wyboru projektów kolejowych w trybie pozakonkursowym ............................ 100 4.1.3.4.1. Lista projektów kolejowych (kolorem żółtym oznaczone zostały inwestycje realizowane w ramach związków ZIT)..................................................................................................... 105 4.1.3.5. Kryteria wyboru projektów kolejowych w trybie konkursowym.................................... 108 4.1.3.6. Inwestycje na drogach wojewódzkich oraz liniach kolejowych o znaczeniu regionalnym przewidziane do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 2014 - 2020 ................................................................................................................................ 108 4.1.3.7. Wskazanie głównych kierunków rozwoju sieci dróg wojewódzkich i linii kolejowych o znaczeniu regionalnym w ramach EFRR 2014 – 2020..................................................... 109 4.1.3.7.1. Harmonogram realizacji oraz plan finansowania inwestycji drogowych ....................... 110 4.1.3.7.2. Harmonogram realizacji oraz plan finansowania inwestycji kolejowych ....................... 113 4.1.3.8. Pożądane efekty podjętych działań ................................................................................ 115

5 5. Opis działań mających na celu zapewnienie zdolności instytucjonalnej do przygotowania i realizacji projektów......................................................................................................... 115 6. Monitoring i ewaluacja ................................................................................................... 116 7. Spis rysunków i tabel ...................................................................................................... 117

6 1. Wstęp Plan inwestycji transportowych o znaczeniu regionalnym w województwie dolnośląskim realizowanych ze środków EFRR 2014-2020 stanowi integralny element Regionalnej Polityki Transportowej dla województwa dolnośląskiego i wypełnia warunek ex ante dla działań w zakresie rozwoju transportu o znaczeniu regionalnym dążąc do uzyskania efektu synergii, definiując multimodalną sieć transportową w ścisłym powiązaniu z kierunkami rozwoju społecznogospodarczego w przestrzeni regionu. W skład dokumentu wchodzi plan rozwoju sieci dróg wojewódzkich oraz plan rozwoju i rehabilitacji sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym. Plan obejmuje w ramach Regionalnej Polityki Transportowej zadania będące w bezpośrednich kompetencjach Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie inwestycji drogowych oraz pośrednich kompetencji w zakresie inwestycji kolejowych. Realizacja wskazanych inwestycji jest związana z wykonaniem Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 w ramach Osi Priorytetowej 5 Transport1. Celem powyższej osi jest Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych, co odpowiada jednemu z priorytetów inwestycyjnych (PI) zawartych w art. 5 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Zgodnie z ww. rozporządzeniem wsparciem objęte będą projekty dotyczące m.in. zwiększania mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami multimodalnymi (PI 7.b) oraz rozwoju i rehabilitacji kompleksowych, wysokiej jakości i interoperacyjnych systemów transportu kolejowego oraz propagowanie działań służących zmniejszeniu hałasu (PI 7.d). Planowane interwencje mają za zadanie zwiększyć wewnątrzregionalną spójność oraz integrację Dolnego Śląska z resztą kraju i Europą. Poprawa połączeń do sieci TEN-T oraz podniesienie efektywności i bezpieczeństwa sieci transportowej, zarówno w transporcie drogowym i kolejowym posłuży wzmocnieniu konkurencyjności gospodarki regionu oraz mobilności regionalnej. Wybór zadań inwestycyjnych będzie podlegał ocenie pod kątem spełniania wskazanych w Planie kryteriów wyboru inwestycji. Ocenie będą podlegały zadania będące w różnym stopniu zaawansowania dokumentacji projektowej dla inwestycji infrastrukturalnych, co stanowi jedno z istotnych kryteriów ich wyboru. Etap wykonawczy inwestycji wskazanych w wyniku prac nad Planem jest etapem wykraczającym poza przedmiotowy zakres prac i będzie podlegał realizacji przez Zarząd Województwa oraz PKP PLK S.A. zgodnie z przyjętymi zasadami realizacji inwestycji drogowych i kolejowych. Każda wskazana inwestycja będzie podlegała właściwym procedurom dla przedsięwzięć wymagających oceny oddziaływania na środowisko. 1.1. Cel dokumentu Określenie listy inwestycji drogowych oraz kolejowych do realizacji w ramach środków z EFRR na lata 2014 - 2020 dla województwa dolnośląskiego w oparciu o obiektywne kryteria wyboru. 1.2. Warunkowość ex ante Niniejszy Plan opiera się na ustaleniach ujętych w dokumentach europejskich, krajowych i regionalnych: „BIAŁA KSIĘGA” Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 1 Uchwała nr 41/V/15 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 21 stycznia 2015 r. w sprawie przyjęcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020

7 Rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności, Strategia Rozwoju Kraju 2020, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie, Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego – Perspektywa 2020. 2. DIAGNOZA 2.1. Uwarunkowania i analizy 2.1.1. Uwarunkowania formalno-prawne 2.1.1.1. Podstawy formalno-prawne Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI) wspierany będzie m.in. Cel Tematyczny 7 (CT 7) polegający na Promowaniu zrównoważonego transportu i usuwaniu niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Wsparciem mogą zostać objęte tylko projekty, dla których Istnieje kompleksowy plan lub kompleksowe ramy w zakresie inwestycji transportowych zgodnie z instytucyjną strukturą państw członkowskich (z uwzględnieniem transportu publicznego na szczeblu regionalnym i lokalnym), które wspierają rozwój infrastruktury i poprawiają łączność z kompleksową i bazową siecią TEN-T, jest to warunek wstępny niezbędny do realizacji inwestycji transportowych oraz stanowi wymóg konieczny i warunek ex ante uruchamiania naborów w ramach RPO WD 2014 – 2020 w Osi Priorytetowej 5 Transport. Wypełniając to zobowiązanie, Zarząd Województwa Dolnośląskiego przystąpił do sporządzenia Planu inwestycji transportowych o znaczeniu regionalnym w województwie dolnośląskim realizowanych ze środków EFRR 2014-2020. Sporządzenie dokumentu zostało powierzone Instytutowi Rozwoju Terytorialnego uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego Nr 240/V/15 z dnia 4 marca 2015 r. 2.1.1.2. Podstawy metodologiczne Plan inwestycji transportowych o znaczeniu regionalnym w województwie dolnośląskim realizowanych ze środków EFRR 2014-2020 opiera się metodologicznie na wytycznych zwartych w dokumentach:

8 KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW „Wspólne dążenie do osiągnięcia konkurencyjnej i zasobooszczędnej mobilności w miastach”, ZAŁĄCZNIK KONCEPCJA DOTYCZĄCA PLANÓW MOBILNOŚCI W MIASTACH ZGODNEJ Z ZASADAMI ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU KOMUNIKATU KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO KOMITETU REGIONÓW „Wspólne dążenie do osiągnięcia konkurencyjnej zasobooszczędnej mobilności w miastach”, JASPERS Guidance Note Methodological support to the Preparation of National and Regional Transport Plans and the related Ex-Ante-Conditionality to the 2014-2020 Programming Period. Zastosowana metodologia musi zapewniać możliwość przeprowadzenia ewaluacji przyjętych rozwiązań w dowolnych okresach czasu, redefiniowania przyjętych inwestycji w stosunku do zachodzących zmian społecznych, gospodarczych, przestrzennych, klimatycznych i technologicznych, tworząc rekomendacje zmian w ramach Regionalnej Polityki Transportowej dla Województwa Dolnośląskiego. RYSUNEK 1. SCHEMAT METODOLOGII ZGODNIE Z ZALECENIAMI JASPERS 2.1.1.3. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko Zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016r. poz. 353) dla projektu Planu inwestycji transportowych o znaczeniu regionalnym w województwie dolnośląskim realizowanych ze środków EFRR 2014-2020 wszczęto postępowanie w sprawie przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (obejmującej m.in. opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko i przeprowadzenie konsultacji społecznych z rozpatrzeniem zgłoszonych uwag i wniosków). Opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko zlecone zostało niezależnej jednostce wyłonionej w trybie zapytanie ofertowego na świadczenie usługi z zakresu zamówień publicznych do 30 tys. EUR. OKREŚLENIE CELÓW ŚRODKI ORGANIZACYJNE I INWESTYCYJNE OKREŚLENIE WYTCZNYCH NARZĘDZIA WDRAŻANIA REALIZACJA INWESTYCJI MONITORING EWALUACJA ANALIZY STANU

9 Wykonana w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko prognoza odpowiada zakresowi i stopniowi szczegółowości zgodnie z art. 51 ust. 2 oraz art. 52 ust. 1 i 2 ustawy OOŚ, który został także uzgodniony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Zadaniem opracowanej prognozy oddziaływania na środowisko było dostarczenie informacji na temat skutków przyjęcia i wdrożenia lub braku realizacji planowanego dokumentu dla środowiska, w tym w szczególności jego prognozowanego wpływu na zdrowie ludzi oraz potencjalnych konfliktów przyrodniczych. Prognoza określa, analizuje i ocenia aspekty środowiskowe przedstawione w art. 51, ust. 2 pkt. 2 ustawy OOŚ i przedstawia stosowane rozwiązania łagodzące oddziaływania. Projekt dokumentu poddany został konsultacjom społecznym umożliwiając składanie uwag i wniosków przez wszystkie zainteresowane strony; w ramach konsultacji opinie wyraziły również właściwe organy ochrony środowiska. Zgłoszone w ramach konsultacji uwagi i wnioski zostały rozpatrzone przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego. Zgodnie z zapisami prognozy oddziaływania na środowisko, dla przedmiotowego dokumentu nie było wymagane przeprowadzenie postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Procedurę strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, po przyjęciu dokumentu zamyka pisemne podsumowanie informujące o jej przebiegu i zawierające propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu. 2.1.1.4. Zgodność z dokumentami europejskimi i krajowymi w zakresie rozwoju infrastruktury Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE. Powyższe Rozporządzenie określa przebieg kolejowej i drogowej sieci bazowej i kompleksowej tworzących transeuropejską sieć transportową (TEN-T), która za zadanie ma wzmacniać spójność społeczną, gospodarczą i terytorialną Unii Europejskiej i przyczyniać się do tworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportowego, a także zwiększać korzyści dla użytkowników i wspierać wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu. Jednym z celów, który określony został w dokumencie jest zapewnienie dostępności i łączności regionów, zniwelowanie różnic w jakości infrastruktury między państwami członkowskimi, stworzenie połączeń między infrastrukturą transportową do ruchu dalekobieżnego a infrastrukturą do ruchu regionalnego i lokalnego, zapewnienie ciągłości tras, spełnienie potrzeb użytkowników w zakresie mobilności i transportu, zapewnienie bezpiecznych połączeń. Rozporządzenie podkreśla, że głównymi podmiotami odpowiedzialnymi za tworzenie i utrzymywanie infrastruktury transportowej są państwa członkowskie.

10 RYSUNEK 2. SIEĆ DROGOWA KOMPLEKSOWA I BAZOWA W TEN-T Źródło: Załącznik I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. „Mapy sieci kompleksowej i bazowej” pkt 6.4 Drogi, porty, terminale kolejowo-drogowe i porty lotnicze

11 RYSUNEK 3. SIEĆ KOLEJOWA KOMPLEKSOWA I BAZOWA (TOWAROWA) W TEN-T Źródło: Załącznik I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. „Mapy sieci kompleksowej i bazowe” pkt 6.2 Sieć kompleksowa: Linie kolejowe, porty i terminale kolejowo-drogowe, Sieć bazowa: Linie kolejowe (towarowe), porty i terminale kolejowo-drogowe

12 RYSUNEK 4. SIEĆ KOLEJOWA KOMPLEKSOWA I BAZOWA (PASAŻERSKA) W TEN-T Źródło: Załącznik I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. „Mapy sieci kompleksowej i bazowe” pkt 6.3 Sieć kompleksowa: Linie kolejowe i porty lotnicze, Sieć bazowa: Linie kolejowe (pasażerskie) i porty lotnicze

13 2.1.1.5. Planowane inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową ujęte w Strategii Rozwoju Transportu 2020 (z perspektywą do 2030 r.) 2.1.1.5.1. Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transport do 2020 (z perspektywą do 2030 r.) DI do SRT jest uszczegółowieniem Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i określa cele operacyjne do realizacji zadań w obszarze transportu drogowego, kolejowego, morskiego i wodnego śródlądowego przy wykorzystaniu funduszy UE w perspektywie 2014-2020. W oparciu o ustalone cele operacyjne oraz planowane rezultaty opracowano zestaw kryteriów wyboru projektów, które posłużyły do sporządzenia rankingu inwestycji drogowych, kolejowych, morskich i wodnych śródlądowych do dofinansowania ze środków funduszy UE, w tym środków Funduszu Spójności (FS), środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz środków instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Na podstawie przygotowanego rankingu ustalona została lista inwestycji, które otrzymają dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020) oraz w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020 (POPW 2014-2020). Należy zaznaczyć, iż wszystkie propozycje projektów do realizacji w okresie 2014-2020 były przygotowywane przy założeniu, że program inwestycyjny objęty POIiS 2007-2013 zostanie w całości zrealizowany do 2015 r. Jednak, w przypadku braku możliwości spełnienia tego warunku, w celu zapewnienia spójności sieci transportowej, inwestycje planowane wstępnie ze środków POIiŚ 2007-2013 uzupełnią listę inwestycji do realizacji ze środków POIiŚ 2014-2020 i CEF. W celu usprawnienia procesu przygotowania oraz wdrożenia projektów transportowych Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transport do 2020 (z perspektywą do 2030 r.) określa również podstawowe informacje o planowanych inwestycjach oraz zasadnicze etapy realizacji projektów. 2.1.1.5.2. Projekty drogowe planowane do realizacji na terenie województwa dolnośląskiego zawarte w DI do SRT: Przebudowa autostrady A18 na odc. Olszyna – Golnice [poz. 5]; Budowa drogi ekspresowej S5 na odc. Poznań – Wrocław [poz. 6]; Budowa drogi ekspresowej S3 na odc. Sulechów – Legnica [poz. 8]; Budowa drogi ekspresowej S3 na odc. Legnica – Lubawka [poz. 33]. W odniesieniu do transportu drogowego Dokument Implementacyjny określa cele operacyjne, które mają być osiągnięte do 2023 r. tj.: zmodernizowanie ok. 88% bazowej oraz ok. 33% kompleksowej sieci TEN-T, skrócenie średniego czasu przejazdu między ośrodkami wojewódzkimi o 15% (o 40 minut), poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawa przepustowości głównych arterii drogowych, uzyskanie płynności jazdy na długich odcinkach drogowych, dostosowanie sieci dróg krajowych do nacisku na poziomie 115 kN/oś, odciążenie aglomeracji z ruchu tranzytowego, dokończenie modernizacji podstawowych ciągów transportowych, na których prace rozpoczęto w perspektywie 2007 - 2013. Powyższe, wskazane w Dokumencie cele operacyjne, stanowią punkt odniesienia dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Jednym z fundamentalnych założeń przyjętych przy pracach nad PBDK na lata 2014 - 2023 była spójność obu dokumentów, przy uwzględnieniu faktu, iż dotyczy on wyłącznie szlaków stanowiących własność Skarbu Państwa, tj. dróg krajowych.

14 RYSUNEK 5. PLANOWANE DO REALIZACJI AUTOSTRADY I DROGI EKSPRESOWE W WOJEWÓDZTWIE DOLNOŚLĄSKIM W LATACH 2014 - 2023 2.1.1.5.3. Projekty kolejowe o znaczeniu krajowym planowane do realizacji na terenie województwa dolnośląskiego zawarte w DI do SRT: Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów / Grabiszyn - Głogów - Zielona Góra - Rzepin -Szczecin Podjuchy [poz. 1]; Prace na linii kolejowej C-E 30 na odcinku Opole Groszowice - Jelcz - Wrocław Brochów [poz. 16]; Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów [poz. 25]; Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec [poz. 34]; Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork - Oleśnica - Wrocław Mikołajów [poz. 35]; Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki [poz. 39]; Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. - (Krotoszyn) - Leszno - Głogów wraz z elektryfikacją [poz. 42]; Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września – Gniezno [poz. 54]; Prace na linii kolejowej C-E 59na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Międzylesie [poz. 59]. Narzędziem umożliwiającym realizację powyższych inwestycji kolejowych wskazanych w Dokumencie Implementacyjnym jest Krajowy Program Kolejowy na lata 2014 – 2023, który jest spójny z zamierzeniami przyjętymi w DI. Ponadto w załączniku nr 4 Lista projektów krajowych objętych KPK wskazane zostały tzn. projekty multilokalizacyjne, dla których nie została określona szczegółowa lokalizacja, a mogą obejmować swym zasięgiem województwo dolnośląskie. Do projektów tych należy zaliczyć Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska, Zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie oraz Projekty poprawy infrastruktury finansowane ze

15 środków krajowych (rekompensata za emisję obligacji przez PLK)”. Zaznaczyć należy, iż KPK dotyczy wyłącznie infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A. RYSUNEK 6. PLANOWANE INWESTYCJE KOLEJOWE W WOJEWÓDZTWIE DOLNOŚLĄSKIM W LATACH 2014 – 2023 2.1.1.6. Obszary realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie dolnośląskim Celami realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w Polsce wynikającymi z Umowy Partnerstwa (UP) oraz z dokumentu określającego Zasady realizacji ZIT w Polsce są: • sprzyjanie rozwoju współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych miast (szczególnie miast wojewódzkich); • promowanie partnerskiego modelu współpracy różnych jednostek administracyjnych na miejskich obszarach funkcjonalnych; • realizacja zintegrowanych projektów odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy miast i ich obszarów funkcjonalnych; • zwiększanie wpływu miast i ich obszarów funkcjonalnych na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze w ramach polityki spójności. Zgodnie z celami polityki rozwoju ukierunkowanej terytorialnie sformułowanej w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020 i Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne będą realizowane na terenie miast wojewódzkich i powiązanych z nimi obszarami funkcjonalnymi, które stanowią jeden z kluczowych obszarów strategicznej interwencji państwa. Podstawą do wyznaczenia obszaru realizacji ZIT Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego jest dokument pn. „Kryteria delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich (MOF OW)” Na podstawie zaproponowanej w nim delimitacji w skład ZIT WrOF weszło 15 jednostek samorządu terytorialnego tj.: Wrocław, Czernica, Długołęka, Jelcz-Laskowice, Katy Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinia, Oborniki Śląskie, Oleśnica (gmina miejska), Oleśnica (gmina wiejska), Siechnice, Sobótka, Trzebnica, Wisznia Mała oraz Żórawina. Wrocławski Obszar Funkcjonalny

16 zamieszkuje 887 943 mieszkańców, w tym 725 219 mieszkańców na obszarach miejskich i 162 724 na obszarach wiejskich. Stanowi to ponad 30% mieszkańców regionu. Jednocześnie decyzją Samorządu Województwa Dolnośląskiego powołane zostały dwa związki ZIT o charakterze regionalnym tj.: Aglomeracji Wałbrzyskiej oraz Jeleniogórskiej. ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej tworzą 22 gminy (Kamienna Góra (gmina miejska), Kamienna Góra (gmina wiejska), Lubawka, Nowa Ruda (gmina miejska), Nowa Ruda (gmina wiejska), Świebodzice, BoguszówGorce, Szczawno-Zdrój, Czarny Bór, Głuszyca, Mieroszów, Walim, Wałbrzych, Jedlina-Zdrój, Stare Bogaczowice, Świdnica (gmina miejska), Świdnica (gmina wiejska), Jaworzyna Śląska, Strzegom, Żarów, Dobromierz, Marcinowice. Pod względem powierzchni (1748 km2) Aglomeracja Wałbrzyska stanowi ponad 9% obszaru województwa dolnośląskiego, w tym ok 18% powierzchni aglomeracji stanowią obszary miejskie. ZIT Aglomeracji Jeleniogórskiej utworzony został przez 18 gmin tj.: Jelenia Góra, Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Karpacz, Kowary, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica, Szklarska Poręba, Gryfów Śląski, Lubomierz, Mirsk, Wleń, Świerzawa, Wojcieszów, Złotoryja (gmina miejska) oraz Pielgrzymka. Powierzchnia Aglomeracji Jeleniogórskiej stanowi 7,60% powierzchni województwa dolnośląskiego, w tym obszary miejskie aglomeracji stanowią ok 54%. RYSUNEK 7. GMINY TWORZĄCE ZWIĄZKI ZIT NA TERENIE WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2.1.2. Uwarunkowania środowiska przyrodniczego i kulturowego Na realizację sieci transportowej zgodnie z przyjętymi założeniami metodologicznymi znaczący wpływ mają uwarunkowania środowiska przyrodniczego oraz środowiska kulturowego. Inwestycje infrastrukturalne muszą być realizowane w taki sposób, aby uwzględniać i chronić walory posiadanych zasobów, a jednocześnie udostępniać je do realizacji przyjętych celów rozwoju gospodarczego. 2.1.2.1. Analiza uwarunkowań środowiska przyrodniczego Województwo dolnośląskie, pod względem fizycznogeograficznym, znajduje się w obszarze Europy Zachodniej i dwóch prowincji: Masywu Czeskiego (reprezentowanego przez podprowincję Sudety

17 z Przedgórzem Sudeckim) oraz Niżu Środkowoeuropejskiego (z dwiema podprowincjami – Niziną Sasko – Łużycką i Nizinami Środkowopolskimi). Wyróżnia się tu trzy odmienne jednostki geologiczno-strukturalne: Sudety, blok przedsudecki i południowo-wschodnia część monokliny przedsudeckiej. Odzwierciedleniem skomplikowanej budowy geologicznej są zróżnicowane warunki hydrogeologiczne, pod względem których wydzielono, w granicach województwa, trzy główne regiony: sudecki, wrocławski i wielkopolski o przebiegu granic z północnego-zachodu na południowy - wschód. Wody powierzchniowe województwa są niemal w całości elementami dorzecza środkowej Odry i zlewiska Morza Bałtyckiego, a jedynie w niewielkim stopniu pozostają w zasięgu zlewiska Morza Północnego (małe obszary w Górach Izerskich, Kamiennych, Stołowych i Bystrzyckich) oraz Morza Czarnego (obszar w Masywie Śnieżnika). Na system wodny województwa oprócz rzek składa się również 12 dużych wielofunkcyjnych zbiorników retencyjnych, stawy (ponad 1700 obiektów) i zbiorniki małej retencji (około 200 zbiorników o powierzchni zalewu ponad 1 ha i wiele mniejszych). Łącznie pod wodami znajduje się około 31 851 ha, co stanowi 1,6 % obszaru województwa. Województwo dolnośląskie należy do najbardziej zasobnych w surowce mineralne regionów Polski. Występuje tu większość znanych w kraju rodzajów kopalin, co wiąże się przede wszystkim z mozaikową, urozmaiconą budową geologiczną Sudetów i ich przedgórza. Kopaliny te, pod względem genetycznym oraz ze względu na zastosowanie wytwarzanych z nich surowców, można podzielić na: energetyczne, metaliczne, chemiczne i skalne. Największa różnorodność występuje w grupie kopalin skalnych (surowców: okruchowych, zwięzłych, ilastych i innych), z których wiele posiada istotne znaczenie gospodarcze w kraju. Występują tu m.in. jedyne w Polsce złoża: granitoidów, sjenitów, gabra, marmurów dolomitycznych, kwarcu żyłowego, magnezytów, glin ceramicznych biało wypalających się i kaolinów, a także zdecydowana większość złóż bazaltów, melafirów, marmurów i skaleni oraz najlepsze w Polsce złoża piasków szklarskich i unikalne złoża bentonitów. Istotne znaczenie mają także duże złoża najwyższej jakości piasków i żwirów związanych z dolinami rzek: Odry, Nysy Kłodzkiej, Bobru i Kaczawy. Strategiczne znaczenie dla gospodarki kraju mają m.in. złoża rud miedzi i srebra oraz węgli brunatnych. Budowa geologiczna powierzchniowej warstwy litosfery ma największy wpływ na zróżnicowanie typologiczne gleb w województwie. Blisko 40 % gleb użytkowanych rolniczo (ok. 57 % powierzchni województwa), to gleby wysokiej jakości. Lasy dolnośląskie zajmując powierzchnię 610 968 ha, stanowią 30,6 % obszaru regionu, przy czym północna i zachodnia część województwa zdominowana jest przez siedliska nizinne, zajmujące łącznie 58% powierzchni leśnej. Natomiast w południowej części województwa, w pasie Sudetów wraz z ich Pogórzem i Przedgórzem, występują siedliska wyżynne (na 13% powierzchni) i górskie (29%). W składzie gatunkowym lasów przeważają gatunki iglaste, z sosną jako głównym gatunkiem lasotwórczym w części nizinnej i świerkiem – w części górskiej i podgórskiej. Znacząca większość, bo 65,9% powierzchni leśnej pozostająca w Zarządzie Lasów Państwowych to lasy ochronne. Na obszarze województwa można wydzielić kilka stref, w których nagromadzenie cennych siedlisk i gatunków jest znacznie większe niż w pozostałej części regionu. Do takich obszarów należą przede wszystkim: doliny rzeczne, stanowiące ważne korytarze ekologiczne, obszar Sudetów i Przedgórza Sudeckiego, obszar Borów Dolnośląskich oraz północna część regionu tj. Dolina Baryczy z kompleksami stawów hodowlanych. Mało zmienione fragmenty dolin rzecznych Odry, Bystrzycy, Strzegomki, Bobru czy Kwisy charakteryzują się występowaniem cennych, zbliżonych do naturalnych, fragmentów lasów łęgowych, grądów i olsów. Natomiast w Sudetach spotyka się gatunki endemiczne i reliktowe typowe dla Europy północnej. Na terenie województwa występują też cenne łąki i pastwiska o różnym stopniu uwilgotnienia, coraz rzadsze torfowiska, wydmy śródleśne, starorzecza, oczka wodne i stawy rybne. Powierzchnia obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych (bez obszarów NATURA 2000) stanowi 18,6 % obszaru województwa (GUS 2014). Regionalny system obszarów chronionych obejmuje następujące obiekty: 2 Parki Narodowe – Karkonoski i Gór Stołowych, 67 rezerwatów przyrody, 12 parków krajobrazowych, 25 obszarów chronionego krajobrazu, 15 zespołów przyrodniczo – krajobrazowych oraz liczne użytki ekologiczne.

18 Najcenniejsze siedliska i gatunki zostały objęte ochroną w ramach sieci NATURA 2000. Na obszarze województwa wyznaczono 90 specjalnych obszarów ochrony siedlisk (obszary mające znaczenie dla wspólnoty) oraz powołano 10 specjalnych obszarów ochrony ptaków. RYSUNEK 8. REGIONALNY SYSTEM OBSZARÓW CHRONIONYCH Źródło: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu - stan na 2011 r. 2.1.2.2. Analiza uwarunkowań środowiska kulturowego Ze względu na położenie geograficzne oraz dzieje polityczne Dolny Śląsk podlegał oddziaływaniom wielu ośrodków, przede wszystkim Pragi, Krakowa i Norymbergii, a w późniejszym okresie również Drezna, Wiednia i Berlina. Przenikające tu impulsy artystyczne oraz wielowyznaniowa i wielonarodowa specyfika tego regionu zadecydowały o bogactwie dziedzictwa kulturowego. Występujące tu przykłady architektury odzwierciedlają wszystkie epoki i style artystyczne, począwszy od wczesnego średniowiecza aż po wiek XX – ty. Ogólna liczba obiektów zabytkowych wynosi ponad 83 tys., są to m.in. historycznie ukształtowane zespoły staromiejskie, obiekty sakralne, założenia rezydencjonalne – zamki, pałace, dwory, obiekty użyteczności publicznej, architektura przemysłowa, założenia zieleni – parki, ogrody, aleje oraz cmentarze. Pod względem liczby zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (8 332 – w 2015 r.) województwo dolnośląskie zajmuje pierwszą pozycję w Polsce. Oprócz obiektów wpisanych do rejestru zabytków na terenie województwa dolnośląskiego odnotowano około 76 tysięcy obiektów zabytkowych, znajdujących się w ewidencji konserwatorskiej. Najcenniejsze elementy dziedzictwa kulturowego w województwie dolnośląskim posiadają ochronę prawną. Na liście światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego UNESCO figurują kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy oraz Hala Stulecia we Wrocławiu. Zespoły klasztorne w Krzeszowie i Legnickim Polu, twierdza w Srebrnej Górze oraz założenie staromiejskie i Hala Stulecia we Wrocławiu zostały uznane rozporządzeniem Prezydenta Rzeczpospolitej Polski za pomniki historii. Założenia obronne twierdz w Srebrnej Górze oraz Kłodzku objęte są ochroną w formie parku kulturowego.

19 2.1.3. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze Kluczową rolę w projektowaniu systemów transportu odgrywają generatory ruchu. Ich określenie oraz rozmieszczenie przestrzenne, a zarazem prognozowanie ich rozwoju determinuje sposób wykorzystania i rozwoju sieci transportowych. Jako istotne czynniki tworzące generatory ruchu przyjmuję się ośrodki miejskie, w których skupia się znaczna część funkcji generujących ruch, związana z miastami, ale również poza nimi, uwarunkowania demograficzne oraz bardzo istotny stan rynku pracy, czyli uwarunkowania gospodarcze. Wielokryterialna analiza struktury osadniczej oraz zjawisk społeczno – gospodarczych, pozwoli na określenie istniejących i prognozowanych głównych przemieszczeń na sieci transportowej związanych z dostępem do miejsc pracy, czy usług oraz przemieszczeń związanych z przewozem towarów. 2.1.3.1. Ludność Dolnego Śląska – stan obecny i perspektywa do 2035 r. Dolny Śląsk podobnie jak pozostałe polskie regiony zmaga się z szeregiem niepokojących procesów demograficznych, które mogą przekształcić się w znaczące bariery rozwoju, oddziałujące na obecną i przyszłą sytuację społeczno-gospodarczą województwa. Liczba mieszkańców w województwie dolnośląskim w 2013 roku wynosiła ponad 2,9 mln osób, co stanowiło 7,5% populacji kraju (5. miejsce w Polsce). Pomimo, że w 2010 roku pierwszy raz od wielu lat odnotowano przyrost liczby mieszkańców, to w latach 1999-2013 ich liczba spadła ogółem o 7,1 tys. osób (0,24% ludności województwa) (Wykres 1). Dla porównania w tym samym czasie w województwie małopolskim przybyło 4,44% mieszkańców (142 tys. osób), w mazowieckim 3,99% (204 tys. osób), a w wielkopolskim 3,81% (127 tys. osób). RYSUNEK 9. LICZBA LUDNOŚCI NA DOLNYM ŚLĄSKU 2013 2 909 997 osób 2020 2 873 131 osób 2035 2 624 528 osób - 100 tys. osób Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS i Prognozy demograficznej dla gmin województwa dolnośląskiego do 2035 roku (IRT 2013) 2 917 139 2 912 195 2 909 622 2 904 694 2 898 313 2 893 055 2 888 232 2 882 317 2 878 410 2 877 059 2 876 627 2 917 242 2 916 577 2 914 362 2 909 997 2 873 131 2 624 528 2 500 000 2 700 000 2 900 000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2020 2035 LICZBA LUDNOŚCI PROGNOZA LICZBY LUDNOŚCI

20 Gęstość zaludnienia w 2013 roku wynosiła 146 osób na km2 (4. miejsce w Polsce, powyżej średniej krajowej 123 osób/ km2, 2,5 razy mniej niż w województwie śląskim o największej gęstości zaludnienia – 373 osób). Pod względem gęstości zaludnienia powierzchni zabudowanej i zurbanizowanej Dolny Śląsk plasował się jednak dopiero na 12. miejscu w kraju (2 130 osób/km2), poniżej średniej krajowej wynoszącej 2 387 osób/km2. W 2020 r. prognozowana gęstość zaludnienia wyniesie 144 osoby na km2, natomiast w 2035 r. 132 os./km2. Na Dolnym Śląsku zlokalizowanych jest 91 miast i w 2013 r. współczynnik urbanizacji2 wynosił 69,4% ludności województwa (2 019 978 osób). Pod tym względem wyższą wartością odznaczało się jedynie województwo śląskie, gdzie miasta skupiały 77,4% ogółu ludności. Dla porównania średnio w Polsce w 2013 r. współczynnik urbanizacji wynosił 60,4%. Warto zaznaczyć, że udział mieszkańców miast, począwszy od 1999 r., rokrocznie spada. Jeszcze 14 lat temu wynosił na Dolnym Śląsku 71,5% (w Polsce 61,9%) i jest to tendencja charakterystyczna dla wszystkich regionów. 2.1.3.2. Rynek pracy Wskaźnik pracujących w województwie dolnośląskim w 2013 roku wyniósł 36 (tzn., że średnio na Dolnym Śląsku na 100 osób w wieku produkcyjnym przypadało 36 pracujących). Najwyższe wartości wskaźnika pracujących w gminach uzyskały Kobierzyce (150) i Polkowice (137), co świadczy o ich ponadgminnej atrakcyjności jako ośrodków pracy. Do gmin, w których wielkość wskaźnika ukształtowała się powyżej średniej dla województwa kolejno należą: Legnickie Pole (61), Wrocław (58), Jelcz-Laskowice (54), Bogatynia (54), Oława (53), Legnica (49), Kłodzko (48), Szczawno-Zdrój (48), Świdnica (46), Lubin (45), Jelenia Góra (44), Bolesławiec (44), Kąty Wrocławskie (42), Środa Śląska (41), Twardogóra (41), Dzierżoniów (40), Międzybórz (39) oraz Polanica-Zdrój, Wałbrzych, Żarów i Brzeg Dolny (38). Stanowią one 14% gmin województwa, tj. 23 gminy ze 169). Gminy, które zakwalifikowały się do najniższego przedziału klasowego, stanowiły 41% wszystkich gmin Dolnego Śląska (69 gmin z 169). Najniższe wartości odnotowano w gminie Platerówka (4), Pęcław (6), Boguszów Gorce, Lubomierz, Miłkowice, Jemielno, Lubań (7), Sulików, Krotoszyce, Dzierżoniów (8) (rys. 4). RYSUNEK 10. WSKAŹNIK PRACUJĄCYCH W GMINACH DOLNEGO ŚLĄSKA W 2013 ROKU 2013 Analiza zmiany liczby pracujących w województwie dolnośląskim na podstawie danych za lata 19992013 wskazuje na wzrost o 1,2%, przy czym analiza wykonana w ujęciu gminnych wskazuje na bardzo mocne przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika oraz dużą rozpiętość uzyskanych wartości. Spadek liczby pracujących odnotowano w 72% gmin (tj. w 122 z 169). Największe spadki, tj. o połowę i więcej, 2 Udział liczby ludności miejskiej w ogólnej liczbie ludności.

21 odnotowano w gminach: Stronie Śląskie, Szczytna, Głuszyca, Żukowice, Domaniów, Platerówka, Miłkowice, Olszyna, Marciszów, Węgliniec, Złoty Stok, Mysłakowice, Ziębice i Jordanów Śląski. Największe przyrosty liczby pracujących (tj. o min. 100%) uzyskały kolejno gminy: Kobierzyce (przyrost prawie pięciokrotny, tj. przyrost o 493%), Jerzmanowa (przyrost o 370%), Legnickie Pole (o 182%), Zawonia (o 129%), Kąty Wrocławskie (o 129%), Miękinia (o 127%), Oława (o 111%) oraz Janowice Wielkie (o 107%). Wzrost liczby pracujących min. o połowę wystąpił w: Długołęce (o 97%), Nowogrodźcu (o 96%), Żórawinie (o 86%), Siechnicach (o 80%), Zgorzelcu (o 79%), Jelczu-Laskowicach (75%), Żarowie (o 73%) oraz Oławie (o 62%) W stolicy województwa – Wrocławiu - wzrost wyniósł 11%. Prognoza zmiany liczby pracujących w latach 2013-2025 wskazuje na przyrost liczby pracujących w 39% analizowanych gmin (tj. w 66 z 169). Wśród gmin o największych przyrostach wyróżniono: Jerzmanowa (przyrost o 78%), Siechnice (o 74%), Długołękę (o 40%), Czernicę (o 38%), Kobierzyce (o 37%), Miękinię (o 34%), Kąty Wrocławskie (o 30%), Wisznię Małą (o 27%), Żórawinę (o 26%) oraz Lubin (25%). Prognoza w horyzoncie czasowym 2013-2035 wskazuje na przyrost liczby pracujących już w tylko 28% gmin (tj. w 48 gminach z 169), przy czym maksymalne wartości przyrostów są wyższe (maks. przyrost o 78% w gminie Jerzmanowa, kolejno Siechnice (przyrost o 74%), Długołęka (o 61%), Czernica (o 59%), Kobierzyce (o 55%), Miękinia (o 50%). Zmiany te obrazują, odnotowany również przy prognozie demograficznej, proces koncentracji ludności/ rynków pracy (rys. 5). RYSUNEK 11. ZMIANA LICZBY PRACUJĄCYCH W GMINACH DOLNEGO ŚLĄSKA W LATACH 1999-2013, 2013 2025 ORAZ 2013-2035 1999-2013 2013-2025 2013-2035

22 W 2013 roku udział bezrobotnych zarejestrowanych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym na Dolnym Śląsku wyniósł 8,2%. Wartości powyżej średniej dla województwa odnotowano w 31% gmin (tj. 52 z 169). Najmniejszy udział bezrobotnych w liczbie osób w wieku produkcyjnym odnotowano w gminach: Kąty Wrocławskie (3%), Kobierzyce (3,4%), Długołęka (3,6%), Mietków (3,7%), Siechnice (3,6%), Żórawina (3,8%), Czernica (3,8%), Sobótka (4,5%), Wrocław (4,6%), Jordanów Śląski (5,2%), Wisznia Mała (5,4%), Lubin (5,6%), Legnickie Pole (5,7%), Lubin (5,7%), Nowogrodziec (6%), Polkowice (6,1%), Oborniki Śląskie (6,3%), Krotoszyce (6,4%), Jelenia Góra (6,5%), Bolesławiec (6,5%), Miękinia (6,5%), Marcinowice (6,6%), Borów (6,7%), Żarów (6,7%), Jerzmanowa (6,9%), Zawidów (6,9%), Kunice (6,9%), Bolesławiec (6,9%), Gromadka (6,9%), Środa Śląska (6,9%), Świdnica (6,9%) i Trzebnica (6,9%). Największy udział bezrobotnych w liczbie osób w wieku produkcyjnym, tj. powyżej 15% odnotowano w 13 gminach, tj. w gminie Nowa Ruda, Stronie Śląskie, Niechlów, Radków, Kudowa-Zdrój, Międzylesie, Jemielno, Pielgrzymka, Złoty Stok, Wojcieszów, Świerzawa, Lewin Kłodzki oraz Bolków (rys. 6). RYSUNEK 12. UDZIAŁ BEZROBOTNYCH ZAREJESTROWANYCH W LICZBIE LUDNOŚCI W WIEKU PRODUKCYJNYM W GMINACH DOLNEGO ŚLĄSKA W 2013 ROKU 2013 Na terenie województwa dolnośląskiego funkcjonują trzy Specjalne Strefy Ekonomiczne: Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna "INVEST - PARK", Kamiennogórska SSE Małej Przedsiębiorczości, Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (LSSE).3 Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna to tereny inwestycyjne, z których dwadzieścia osiem położonych jest na terenie województwa dolnośląskiego, tj. na terenie: Wałbrzycha, Nowej Rudy, Kłodzka, Dzierżoniowa, Żarowa, Jelcza - Laskowic, Kudowy Zdrój, Świdnicy, Wrocławia, Oławy, Strzelina, Strzegomia, Brzegu Dolnego, Bolesławca, Wiązowa, Wołowa, Ząbkowic Śląskich, Sycowa, Świebodzic, Bystrzycy Kłodzkiej, Twardogóry, Góry, Oleśnicy, Bielawy, Piławy Górnej oraz Kobierzyc, siedem znajduje się na terenie województwa opolskiego - w Opolu, Nysie, Namysłowie, Praszce, Kluczborku, Skarbimierzu, Prudniku, Grodkowie oraz Otmuchowie, osiem na terenie województwa wielkopolskiego - w Krotoszynie, Śremie, Lesznie, Wrześni, Kościanie, Jarocinie, Kaliszu i w Rawiczu oraz jedna w województwie lubuskim, w Szprotawie. WSSE „INVEST - PARK” obejmuje obszar o łącznej powierzchni ponad 2684 ha. Na terenie strefy funkcjonuje blisko 170 przedsiębiorców, którzy zainwestowali 16,7 mld zł i zatrudnili ponad 36,6 tys. pracowników. Tereny Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości zlokalizowane są w południowo-zachodniej części Polski na terenie województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Dysponuje terenami inwestycyjnymi o łącznej powierzchni ponad 413 ha, w których skład wchodzi 3 Występuje również podstrefa Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której łączny obszar wynosi 1 632,31 ha. Jest to jedyna strefa, której zarząd jest zlokalizowany poza terenem województwa dolnośląskiego.

23 16 podstref. Obszary strefy usytuowane są bardzo blisko granicy z Republiką Czeską i Republiką Federalną Niemiec. Wydanych zostało 115 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, nakłady inwestycyjne sięgają ponad 2 mld zł. Zatrudnionych jest prawie 7 tys. osób. Legnica Specjalna Strefa Ekonomiczna składa się z 17 podstref położonych w sąsiedztwie najważniejszych miast regionu przy głównych szlakach komunikacyjnych biegnących ze Wschodu na Zachód i z Północy na Południe. Łącznie obejmuje ponad 1200 ha terenów inwestycyjnych. Atutem lokalizacji jest bliskość międzynarodowego portu lotniczego we Wrocławiu i lotnisk lokalnych oraz rozwinięta sieć kolejowa, a także obecność portu rzecznego w Głogowie. W ciągu 18 lat istnienia Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, firmy zainwestowały tu ponad 7,29 mld zł i zatrudniają 11800 pracowników4. RYSUNEK 13. SPECJALNE STREFY EKONOMICZNE, OBIEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I INNOWACJI (WG STANU NA MARZEC 2014 R.) 2.1.3.3. Uwarunkowania osadnicze – ośrodki miejskie Ośrodki miejskie i ich struktura została określona w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego. W Diagnozie wskazane zostały następujące, najważniejsze uwarunkowania dla rozwoju przestrzennego województwa w sferze osadniczej: • Wrocław stanowi główny i największy ośrodek osadniczy województwa, zaliczany do grupy najważniejszych metropolii polskich, a w perspektywie międzynarodowej postrzegany jest jako ośrodek posiadający potencjał dla wykształcenia metropolii o randze europejskiej; • w bezpośrednim otoczeniu Wrocławia można wyodrębnić gminy, które charakteryzują się większą dynamiką procesów społeczno-gospodarczych i korzystniejszymi tendencjami rozwoju oraz lepszymi, w porównaniu do innych jednostek w województwie, powiązaniami funkcjonalnymi z 4 źródło: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, strona internetowa: http://www.paiz.gov.pl/strefa_inwestora/sse/legnica (wg stanu na 20.07.2015 r.)

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUxOTg3