Jeleniogórska Kolej Miejska (2011)

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 1 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ WROCŁAW, LISTOPAD 2011

Spis treści 1. Cel i zakres opracowania..................................................................................................................................3 2. Charakterystyka układu przestrzennego Jeleniej Góry ....................................................................................3 3. Uwarunkowania przestrzenno-techniczne dla uruchomienia Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej ........................5 4. Charakterystyka linii kolejowych .....................................................................................................................9 5. Plany i projekty modernizacji linii kolejowych nr 274 i 311 ..........................................................................11 6. Charakterystyka istniejących i planowanych przystanków Nr 1-10...............................................................12 7. Analiza wykorzystania istniejących linii kolejowych dla uruchomienia JKM oraz warianty układu Kolei ......32 8. Analiza porównawcza wariantów układu JKM ...............................................................................................44 9. Koncepcje zagospodarowania przestrzennego przystanków i ich otoczenia wraz z szacunkowymi kosztami Nr 1-10.........................................................................................................45 10. Analizy ruchowe – założenia dla planu regionalnych połączeń w węźle jeleniogórskim...............................59 11. Analiza potrzeb w zakresie taboru oraz szacunkowe koszty przewozów ......................................................65 12. Wnioski końcowe ...........................................................................................................................................68 Zespół autorski: Janusz Korzeń – Dyrektor Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego we Wrocławiu Katarzyna Mańkowska-Bigus – koordynator prac Piotr Chmiel Rajmund Nowicki Współpraca: Krzysztof Bańkowski - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Maciej Kruszyna – Politechnika Wrocławska Agnieszka Zakęś – Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Opracowanie wykonane zostało w Wojewódzkim Biurze Urbanistycznym we Wrocławiu - Samorządowej Jednostce Organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego w okresie VI - XII. 2011 r. i odnotowane w Rejestrze Opracowań WBU pod nr 4/2011

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 3 1. Cel i zakres opracowania Celem niniejszego opracowania jest wskazanie uwarunkowań i optymalnej koncepcji uruchomienia Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej (JKM), przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącego układu torowisk oraz stacji i przystanków, a także przy uwzględnieniu efektów realizacji projektów modernizacji linii kolejowej nr 311 zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe. Opracowanie będzie pomocne przy sporządzeniu tych projektów oraz dalszych opracowań programowych i projektowych. Uruchomienie Kolei, zgodnie z ustaleniami podstawowych dokumentów planistycznych miasta, przyczyni się w zasadniczym stopniu do zintegrowania jego układu przestrzennego oraz radykalnej poprawy warunków wewnętrznego transportu publicznego. Zakres opracowania obejmuje: 1) ogólną charakterystykę układu przestrzennego miasta i uwarunkowań dla zrealizowania Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej, 2) charakterystykę linii kolejowych i projektów ich modernizacji, 3) charakterystykę terenów istniejących i planowanych przystanków, 4) wskazanie wariantowych możliwości prowadzenia ruchu na liniach kolejowych funkcjonujących w obszarze miasta, 5) szczegółowe koncepcje zagospodarowania przystanków i ich otoczenia wraz z szacunkową oceną kosztów ich realizacji, 6) analizy możliwości ruchowych, 7) analizy potrzeb w zakresie taboru i kosztów przewozu. Opracowanie przynosi istotne propozycje dla poprawy efektywności funkcjonowania kolei w całym węźle jeleniogórskim, a także dla bardzo ważnego kolejowego ciągu komunikacyjnego, jakim jest linia 274, łącząca Wrocław z przedgórzem Sudetów oraz Zgorzelcem. Było ono przedmiotem publicznych konsultacji w dn. 29 października br. oraz uzyskało pozytywne opinie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział we Wrocławiu, Urzędu Miasta w Jeleniej Górze oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jeleniej Górze. W finalnej redakcji opracowania zostały ujęte uwagi wniesione przez ww. jednostki. 2. Charakterystyka układu przestrzennego Jeleniej Góry1 Jelenia Góra położona jest w południowo-zachodniej części Polski w centrum śródgórskiej kotliny, którą od zachodu otaczają Góry Izerskie, od północy Kaczawskie, od wschodu Rudawy Janowickie, a od południa najwyższe pasmo górskie Sudetów – Karkonosze. Miasto stanowi ponadregionalny ośrodek rozwoju o wielofunkcyjnej strukturze gospodarczej. Koncentrują się tu usługi wyższego rzędu, zarówno rynkowe (handel, pośrednictwo finansowe, itd.) jak i nierynkowe (administracja państwowa i samorządowa, służba zdrowia, szkolnictwo, kultura, itd.), o zasięgu oddziaływania dla całej południowo – zachodniej części województwa dolnośląskiego. Miasto jest również znaczącym w skali województwa ośrodkiem przemysłowym, a funkcjami uzupełniającymi są lecznictwo uzdrowiskowe oraz turystyka i rekreacja. 1 źródło: http://um.jeleniagora.pl oraz Ekspertyza nt. systemu zintegrowanego planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym na obszarze powiatu jeleniogórskiego – R. Boryczka, T. Achremowicz, B. Jankowska; 2011

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 4 Układ osadniczy miasta rozwinął się w formie silnie wydłużonego pasma wzdłuż dolin Bóbru i Kamiennej (o długości 20 km). Miasto posiada średniowieczny rodowód i dobrze zachowane historyczne układy urbanistyczne Starego Miasta, Dzielnicy Uzdrowiskowej i Sobieszowa. W strukturze przestrzennej miasta wyróżniają się obszar śródmiejski i otaczające go tereny mieszkaniowo-usługowe, dużą dzielnicę mieszkaniową Zabobrze oraz tereny przemysłowe, położone na wschód i południowy – zachód od centrum. Tereny zainwestowane miasta otaczają rozległe obszary otwarte, na które składają się zespoły zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej, tereny rolnicze oraz rozległe kompleksy leśne. Wpisują się one w wielkoprzestrzenne wnętrze krajobrazowe dolin rzek: Bóbr i Kamiennej Rysunek 1. Układ przestrzenny Jeleniej Góry Strukturę funkcjonalno – przestrzenną miasta tworzą dzisiaj różnorodne elementy różniące się stanem i jakością zagospodarowania, stopniem wykorzystania przestrzeni i standardami. Wśród podstawowych elementów tej struktury wymienić należy:  Stare Miasto w obrębie murów obronnych wraz z ciągiem handlowym ul. 1–go Maja, z historycznie ukształtowanym, zabytkowym układem urbanistycznym, ze skoncentrowanymi tu usługami ogólnomiejskimi oraz zróżnicowanymi co do standardów zespołami zabudowy,  śródmiejską zabudowę Jeleniej Góry z przełomu XIX i XX wieku (w tym ciąg Alei Wojska Polskiego) ze skoncentrowanymi tu usługami ogólnomiejskimi oraz wolnostojąca zabudowa na wzgórzach położonych na południowy – wschód od Alei Wojska Polskiego,  tereny zuniformizowanej zabudowy wielorodzinnej (wysokiej intensywności) położone w północnej części miasta (osiedla: Zabobrze I, II i III) zrealizowanej w latach 70–tych i 80–tych XX wieku,  zespoły zabudowy produkcyjnej, baz i składów położone na wschód (ul. Pola) i południowy – zachód (ulice: Miarki i Spółdzielcza) od Starego Miasta,  zespół uzdrowiskowy wraz z historycznym układem urbanistycznym centrum Cieplic,  obszar Sobieszowa (wraz z zabudową nad rzeką Wrzosówką),

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 5  zachowane układy ruralistyczne: Maciejowej, Grabarowa, Strupic, Czarnego i Goduszyna,  zespół rozproszonej zabudowy jednorodzinnej i usługowej (turystyka) Jagniątkowa,  tereny szlaków kolejowych oraz obiektów obsługi technicznej miasta (ulice: Dębowa, Łomnicka, Pola, Krakowska, Lwówecka, Miarki, Wojewódzka i Dworcowa),  tereny powojskowe, pełniące obecnie funkcje usług publicznych, położone w północnej części miasta (przy ul. Grunwaldzkiej),  tereny jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej, położone przede wszystkim w południowej części miasta (Osiedla: XX–lecia, Pomorskie i Widok),  tereny zieleni urządzonej (Park Wzgórze Kościuszki i Park Paulinum) położone na południowy – wschód od Starego Miasta oraz Park Zdrojowy w centrum Cieplic. Podstawową osią komunikacyjną całego układu przestrzennego miasta jest linia kolejowa nr 311 i przebiegający równolegle do niej - w różnej odległości, ciąg ulic przechodzących od wschodu do centrum i dalej do Sobieszowa. 3. Uwarunkowania przestrzenno-techniczne dla uruchomienia Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej Położenie Jeleniej Góry na dnie rozległej Kotliny Jeleniogórskiej, jak również stale rosnące natężenie ruchu wpływa na pogarszające się warunki transportowe oraz narastające zjawiska kongestii. Szansą na polepszenie warunków przemieszczania się w granicach miasta jest udostępnienie i wykorzystanie istniejących i funkcjonujących linii kolejowych nr 274, 283 i 311 dla uruchomienia miejskiego transportu zbiorowego w systemowym ujęciu jako Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej. Uruchomienie ww. systemu wymaga budowy nowych i modernizacji istniejących stacji i przystanków kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym automatów do sprzedaży biletów), co stworzy atrakcyjną ofertę przewozową i zachęci mieszkańców do pozostawienia indywidualnych środków transportu i skorzystania z udogodnień JKM. Działania takie przyczynią się do odciążenia ulic z nadmiernego ruchu oraz umożliwią bezkolizyjne, a tym samym szybsze przemieszczanie się komunikacją zbiorową. Uruchomienie JKM wymagać będzie:  dostosowania rozbudowanej aktualnie oferty połączeń autobusowej komunikacji publicznej, tak aby wraz z koleją tworzyła uzupełniający się wzajemnie system komunikacji miejskiej bazującej na zintegrowanej ofercie taryfowej,  odtworzenia lub przebudowy układu torowego w obrębie dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra,  odbudowy urządzeń sterujących ruchem kolejowym oraz układu torowego na dawnym posterunku odgałęźnym Dębowa Góra wraz z torem nr 2 do stacji Jelenia Góra Zachodnia (łącznie z elektryfikacją),  założenia zdalnego sterowania posterunku odgałęźnego Dębowa Góra z nastawni dysponującej w Jeleniej Górze.

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 6 Dla optymalizacji ruchu pociągów wskazana byłaby zabudowa rozjazdów pojedynczych, w miejscach skrzyżowania torów linii nr 274 z linią nr 311 oraz uruchomienie 2 kierunkowej blokady liniowej po każdym torze. Wynika to z faktu budowy peronów JKM przy linii nr 274, co wymusza konieczność prowadzenia ruchu z Piechowic do Jeleniej Góry także po torze linii nr 274, zamiast po torze linii nr 311. Dla zapewnienia efektu trwałości projektu konieczne jest przeprowadzenie naprawy toru na odcinku Jelenia Góra – Piechowice. Wykorzystanie linii kolejowych i zlokalizowanych przy nich pięciu istniejących stacji i przystanków kolejowych, tj. Jeleniej Góry, Jeleniej Góry Zachodniej, Jeleniej Góra Cieplic, Jeleniej Góry Orlej i Jeleniej Góry Sobieszowa na potrzeby JKM nie daje pełnej możliwości obsługi obszarów tego wymagających i znacznie ogranicza dostępność dla pasażerów. W związku z powyższym konieczna jest lokalizacja pięciu nowych przystanków o roboczych nazwach: Wilhelma Kubsza, Al. Jana Pawła II, Podchorążych, Spółdzielcza i Objazdowa, z wyraźnym ich zagęszczeniem w części śródmiejskiej. Zamieszczona obok poglądowa mapa (Rysunek 2. Lokalizacja przystanków Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej – mapa poglądowa) przedstawia lokalizację wszystkich ww. przystanków JKM (5 istniejących i 5 planowanych), ze wskazaniem ich powiązań przestrzennych z głównymi elementami struktury przestrzennej miasta. Odległości pomiędzy przystankami sięgają od 494 m do 2385, najkrótsze odległości dzielą przystanki zlokalizowane w rejonie Śródmieścia.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 7 Rysunek 2. Lokalizacja przystanków Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej – mapa poglądowa

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 9 4. Charakterystyka linii kolejowych Przez obszar miasta przebiegają trzy linie kolejowe o nr 283, 274 i 311, których trasa w znaczący sposób wpływa na lokalizację nowych przystanków kolejowych Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej. Rysunek 3. Przebieg linii kolejowych na terenie miasta Jelenia Góra Linia kolejowa nr 274 Linie kolejowa nr 274 relacji: Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Lubań – Zgorzelec to jedna z ważniejszych linii kolejowych w regionie dolnośląskim. Linia przeznaczona jest zarówno dla obsługi transportu pasażerskiego jak i towarowego.2 Dane nt. tej linii przedstawia się poniżej. Tabela 1. Parametry linii kolejowej nr 274 w granicach opracowania3 1. Kategoria linii Pierwszorzędna 2. Liczba torów Dwutorowa 3. Elektryfikacja Zelektryfikowana 4. Szerokość toru Normalnotorowa 5. Znaczenie linii Państwowa 2 źródło: „Ekspertyza nt. systemu zintegrowanego planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym na obszarze powiatu jeleniogórskiego – R. Boryczka, T. Achremowicz, B. Jankowska; 2011 3 źródło: „Instrukcja id-12 (D-29) Wykaz linii”,PKP Polskie linie Kolejowe S.A.; Warszawa, 2009 r.

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 10 Linia kolejowa nr 311 Linia kolejowa nr 311 w relacji: Jelenia Góra – Piechowice – Szklarska Poręba – Jakuszyce – Granica Państwa stanowi uzupełniającą rolę w kolejowym systemie transportowym i komunikacyjnym na terenie województwa dolnośląskiego, prowadzi do kolejowego przejścia granicznego między Polską a Czechami.4 Dane nt. tej linii przedstawia się poniżej. Tabela 2. Parametry linii kolejowej nr 311 w granicach opracowania5 1. Kategoria linii Znaczenia miejscowego 2. Liczba torów Jednotorowa 3. Elektryfikacja Zelektryfikowana 4. Szerokość toru Normalnotorowa 5. Znaczenie linii Państwowa Linia kolejowa nr 283 Linia kolejowa nr 283 w relacji: Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Ławszowa stanowi uzupełniającą rolę w kolejowym systemie transportowym i komunikacyjnym na terenie województwa dolnośląskiego.6 Dane nt. tej linii przedstawia się poniżej. Tabela 3. Parametry linii kolejowej nr 283 w granicach opracowania7 1. Kategoria linii Drugorzędna 2. Liczba torów Jednotorowa 3. Elektryfikacja Niezelektryfikowana 4. Szerokość toru Normalnotorowa 5. Znaczenie linii Pozostałe 4 źródło: „Ekspertyza nt. systemu zintegrowanego planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym na obszarze powiatu jeleniogórskiego – R. Boryczka, T. Achremowicz, B. Jankowska; 2011 5 źródło: „Instrukcja id-12 (D-29) Wykaz linii”,PKP Polskie linie Kolejowe S.A.; Warszawa, 2009 r. 6 źródło: „Ekspertyza nt. systemu zintegrowanego planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym na obszarze powiatu jeleniogórskiego – R. Boryczka, T. Achremowicz, B. Jankowska; 2011 7 źródło: „Instrukcja id-12 (D-29) Wykaz linii”,PKP Polskie linie Kolejowe S.A.; Warszawa, 2009 r.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 11 5. Plany i projekty modernizacji linii kolejowych nr 274 i 311 Wzrastające potrzeby wykorzystania linii 311 i 274 dla poprawy transportu kolejowego w Kotlinie przyczyniły się do ich ujęcia w planach modernizacyjnych, w projekcie „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2013 roku z perspektywą 20158”. Są to projekty: 1) modernizacji regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba (projekt Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2013 roku z perspektywą 2015 i Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013); zakładane są przy tym efekty o charakterze ekonomicznym, społecznym i ekologicznym. Modernizacja regionalnej linii kolejowej, które pozwolą na9:  skrócenie czasu podróży pasażerów,  poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,  dostosowanie infrastruktury kolejowej dla osób niepełnosprawnych,  zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej,  dostosowanie oddziaływań kolei na środowisko naturalne,  poprawa dostępności do obszarów koncentracji ludności i aktywności gospodarczej,  poprawa dostępności do obszarów atrakcyjnych turystycznie oraz uzdrowiskowych,  wykorzystać transport kolejowy jako alternatywę dla transportu drogowego,  wydłużenie peronów; 2) modernizacji linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra (projekt Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2013 roku z perspektywą2015); projekt realizowany w ramach inwestycji odtworzeniowych przewiduje10:  likwidacja ograniczeń prędkości,  przywrócenie prędkości rozkładowej,  zwiększenie przepustowości linii,  podniesienie nacisku na oś,  umożliwienie wywozu kruszyw z Dolnego Śląska,  zwiększenie bezpieczeństwa ruchu podróżnych,  podniesienie sprawności eksploatacyjnej. 8 Projekt Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2013 roku z perspektywą 2015”; Ministerstwo Infrastruktury, Maj, 2011 9 Koncepcja programowo-przestrzenna; II. Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra Szklarska Poręba Górna; Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. 10 Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa dolnośląskiego; PKP Polskie Linie Kolejowe, Wrocław 2011

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 12 6. Charakterystyka istniejących i planowanych przystanków Zamieszczona poniżej charakterystyka przystanków została określona na podstawie inwentaryzacji terenu, uwarunkowań przestrzennych lokalizacji przystanków (w tym relacji względem podstawowych generatorów ruchu) oraz analizy ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. 6.1 Jelenia Góra DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 1. Otoczenie przystanku Jelenia Góra UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek zostanie zlokalizowany na stacji Jelenia Góra, od strony ul. 1 Maja w pobliżu centrum miasta. W zasięgu izolinii 3 minut znajduje się przystanek autobusowy MZK linii 4, 9, 10, 14, 15, 19 oraz izolinii 4-5 minut przystanek linii 2, 3, 11, 14, 20, 33. Obszar pod planowany przystanek to płaski teren, wzdłuż bocznicy kolejowej z bezpośrednim dostępem do chodnika przy ulicy 1 Maja. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze, 2) Liceum Ogólnokształcące Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1, 3) Stadion Miejski przy ul. Złotniczej, 4) zakłady pracy przy ul. Powstańców Śląskich. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO11 Przystanek Jelenia Góra Główny znajdować się będzie na granicy terenu zamkniętego - wyłączonego z ustaleń planu12 oraz terenów wskazanych jako ulice publiczne zbiorcze. (Rysunek 4. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Jelenia Góra”) 11 Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Śródmieścia – część północna w Jeleniej Górze 12 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. [źródło: www.panoramio.com] [źródło: www.panoramio.com] 1

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 13 Rysunek 4. Uwarunkowania lokalizacyjne – Jelenia Góra Główny

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 14 6.2 Przystanek: Wilhelma Kubsza (Garnizonowy) DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 2. Otoczenie przystanku Wilhelma Kubsza(Garnizonowy) UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek znajdować się będzie przy skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i Drzymały (przy istniejącym wiadukcie kolejowym), w pobliżu centrum miasta (pieszo ok. 13 minut do rynku) oraz ciągu spacerowego wzdłuż Kanału Młynówka. W zasięgu izolinii 2-3 minut zlokalizowany jest przystanek autobusowy MZK linii 7, 10, 16, 33, C1, NOC. Teren pod planowany przystanek obejmuje wysoki nasyp kolejowy w pobliżu wiaduktu kolejowego, pod którym przebiega dwustronny chodnik. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min,) 1) Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze, 2) Urząd Miasta w Jeleniej Górze oraz usługi wokół rynku. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO13 Przystanek Wilhelma Kubsza znajdować się będzie na granicy terenu zamkniętego - wyłączonego z ustaleń planu14 oraz terenów: - od wschodu z terenami ujętymi jako ulica lokalna, tereny ciągów pieszo-jezdnych oraz terenami ciągów pieszych z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi, - od zachodu z terenami wskazanymi jako tereny ciągów pieszo-jezdnych, terenami ciągów pieszych oraz tereny zieleni parkowej. (Rysunek 5. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Wilhelma Kubsza” („Garnizonowy”)) 13 Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Śródmieścia – część północna w Jeleniej Górze 14 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 2

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 15 Rysunek 5. Uwarunkowania lokalizacyjne – Wilhelma Kubsza

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 16 6.3 Przystanek: Al. Jana Pawła II (Zabobrze) DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 3. Otoczenie przystanku Al. Jana Pawła II (Zabobrze) UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek zostanie zlokalizowany pod estakadą drogi krajowej nr 3, w pobliżu hipermarketu TESCO, osiedla mieszkaniowego Zabobrze oraz ogródków działkowych. W zasięgu izolinii 6-7 minut znajduje się przystanek autobusowy MZK linii 2, 3, 11, 12, 20, 27, 23, TES. Obszar pod planowany przystanek to duży, płaski teren o nawierzchni gruntowej, pod estakadą drogową. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Osiedle mieszkaniowe – Zabobrze (25763 mieszkańców), 2) Hipermarket TESCO, 3) CASTORAMA, 4) Ogródki działkowe, 5) Zespół Szkół Ogólnokształcących I Technicznych , 6) Gimnazjum Nr 3. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO15 Przystanek Al. Jana Pawła II znajdować się będzie na granicy terenu zamkniętego - wyłączonego z ustaleń planu16 oraz od wschodu z terenami ujętymi jako tereny parkingów i obiektów obsługi komunikacji. (Rysunek 6. Uwarunkowania lokalizacyjne - „Al. Jana Pawła II” („Zabobrze”)) 15 Uchwała Nr 257/XXII/2004 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 6 lipca 2004r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Zabobrze w Jeleniej Górze – obszar planistyczny Zabobrze I–II–III i Ogrody działkowe. 16 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 3

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 17 Rysunek 6. Uwarunkowania lokalizacyjne – Al. Jana Pawła II

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 18 6.4 Przystanek: Podchorążych (Kolegium Karkonoskie) DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 4. Otoczenie przystanku Podchorążych(Kolegium Karkonoskie) UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek znajdować się będzie na wiadukcie kolejowym, przy ulicach Podchorążych – Grunwaldzka. Obszar położony jest w pobliżu Kolegium Karkonoskiego (Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa). W zasięgu izolinii 34 minut zlokalizowany jest przystanek autobusowy MZK linii 1, 5, 12. Teren pod planowany przystanek to wysoki nasyp kolejowy przy wiadukcie kolejowym, pod którym przebiega bardzo wąski, dwustronny chodnik. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa - Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, 2) Gimnazjum Nr 3, 3) hipermarket TESCO, 4) Ogródki działkowe. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO17 Przystanek Podchorążych znajdować się będzie na terenie zamkniętym – wyłączonym z ustaleń planu18 graniczącym od północy z terenami wskazanymi jako tereny zabudowy usługowej i działalności gospodarczej. (Rysunek 7. Uwarunkowania lokalizacyjne - „Podchorążych” („Kolegium Karkonoskie”)) 17 Uchwała Nr 475/XL/2005 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 15 listopada 2005r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych przy ul. Grunwaldzkiej i Podchorążych w Jeleniej Górze 18 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 4

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 19 Rysunek 7. Uwarunkowania lokalizacyjne – Podchorążych

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 20 6.5 Przystanek: Jelenia Góra Zachodnia DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 5. Otoczenie przystanku Jelenia Góra Zachodnia UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek zostanie zlokalizowany przy ul. Karola Miarki, poprzez wykorzystanie terenu istniejącej stacji kolejowej Jelenia Góra Zachodnia. W zasięgu izolinii 5-6 minut znajduje się przystanek autobusowy MZK linii 3 i 20. Obszar pod planowany przystanek obejmuje budynek stacji kolejowej (obiekt przeznaczony na cele mieszkaniowe) wraz z wiatą nad peronem, 2 perony jednostronne. Peron wzdłuż budynku stacji wyłożony kostką brukową i płytkami betonowymi (z licznymi ubytkami), peron pomiędzy torowiskami wyłożony płytkami betonowymi. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) Osiedla mieszkaniowe. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO Dla obszaru, na którym zlokalizowana jest stacja Jelenia Góra Zachodnia nie został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. (Rysunek 8. Uwarunkowania lokalizacyjne - „Jelenia Góra Zachodnia”) 5

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 21 Rysunek 8. Uwarunkowania lokalizacyjne – Jelenia Góra Zachodnia

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 22 6.6 Przystanek: Spółdzielcza DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 6. Otoczenie przystanku Spółdzielcza UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek znajdować się będzie w pobliżu ul. Spółdzielczej. Wykorzystuje teren niefunkcjonującej stacji Jelenia Góra Celwiskoza. W zasięgu izolinii 5-6 minut zlokalizowany jest przystanek autobusowy MZK linii 2, 3, 11, 20. Teren pod planowany przystanek to duży obszar pomiędzy linią kolejową nr 311 a ul. Spółdzielczą. Obejmuje swoim zasięgiem zdewastowany budynek i jednostronny peron o nawierzchni utwardzonej. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Osiedla mieszkaniowe, 2) Strefa produkcyjno-usługowa. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO19 Przystanek Spółdzielcza znajdować się będzie na granicy terenu zamkniętego - wyłączonego z ustaleń planu20 z terenami wskazanymi jako tereny zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej, usług i ulicą publiczną główną ruchu przyspieszonego. (Rysunek 9. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Spółdzielcza”) 19 Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Strefy Aktywności Gospodarczej w rejonie ul. K. Miarki – Spółdzielczej w Jeleniej Górze 20 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 6

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 23 Rysunek 9. Uwarunkowania lokalizacyjne – Spółdzielcza

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 24 6.7 Przystanek: Objazdowa (Zorka) DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 7. Otoczenie przystanku Objazdowa (Zorka) UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek zostanie zlokalizowany przy ul. Objazdowej, w pobliżu strefy produkcyjno-usługowej. W zasięgu planowanego przystanku nie znajduje się żadna trasa autobusu MZK. Teren, na którym znajdować się będzie przystanek to płaski obszar oddzielony od ul. Objazdowej przez głęboki rów przydrożny. Wzdłuż linii kolejowej przebiega gazociąg. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) Strefa produkcyjno-usługowa. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO21 Przystanek Objazdowa znajdować się będzie na granicy terenu zamkniętego - wyłączonego z ustaleń planu22 z terenami wskazanymi jako tereny przemysłowe, działalności gospodarczej, ulicy zbiorczej i kolejowe. (Rysunek 10. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Objazdowa” („Zorka”)) 21 Uchwała Nr 162/XVI/2003 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Spółdzielcza - Lubańska w Jeleniej Górze 22 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 7

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 25 Rysunek 10. Uwarunkowania lokalizacyjne – Objazdowa

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 26 6.8 Przystanek: Jelenia Góra Cieplice DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 8. Otoczenie przystanku Jelenia Góra Cieplice UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek znajdować się będzie przy ul. Dworcowej w Cieplicach. Wykorzystuje teren istniejącej stacji kolejowej Jelenia Góra Cieplice. W zasięgu izolinii 2 minut zlokalizowany jest przystanek autobusowy MZK linii 7, 15, 27. Na terenie przeznaczonym pod lokalizację planowanego przystanku znajduje się budynek stacji kolejowej (zadaptowany do innych celów), 1 peron jednostronny o utwardzonej nawierzchni. Dodatkowe tory na stacji nie są zdatne do eksploatacji.23 GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Osiedla Mieszkaniowe 2) Zespół Szkół Społecznych STO 3) Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 4) Cmentarz, 5) „Giełda” przy ul. Lubańskiej, 6) „Zorka” sp. z o.o. 7) zakłady pracy przy ul.Wojewódzkiej USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO24 Przystanek Jelenia Góra Cieplice znajdować się będzie na terenie zamkniętym - wyłączonym z ustaleń planu25 i graniczy z terenami wskazanymi jako ulica główna. (Rysunek 11. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Jelenia Góra Cieplice”) 23 źródło: www.kolej.one.pl 24 Uchwała Nr 162/XVI/2003 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Spółdzielcza - Lubańska w Jeleniej Górze 25 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 8

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 27 Rysunek 11. Uwarunkowania lokalizacyjne – Jelenia Góra Cieplice

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 28 6.9 Przystanek: Jelenia Góra Orle DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 9. Otoczenie przystanku Jelenia Góra Orle UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek zostanie zlokalizowany przy ul. Orlej. przy osiedlu z zabudową wielorodzinna. Wykorzystuje teren istniejącego przystanku kolejowego Jelenia Góra Orle. W zasięgu izolinii 4 minut znajduje się przystanek autobusowy MZK linii 7, 9, 14, 15, 17, 23, 27, Noc. Na terenie przeznaczonym pod lokalizację przystanku znajduje się wiata przystankowa oraz 1 peron jednostronny o utwardzonej nawierzchni. GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1. Osiedla Mieszkaniowe, 2. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, 3. Gimnazjum przy Uzdrowiskowym Szpitalu Dla Dzieci. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO26 Przystanek Jelenia Góra Orle znajdować się będzie na terenie zamkniętym - wyłączonym z ustaleń planu27 i graniczy bezpośrednio z terenami ujętymi jako usługi sportu, zieleń urządzona oraz ulica publiczna dojazdowa. (Rysunek 12. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Jelenia Góra Orle”) 26 Uchwała Nr 162/XVI/2003 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Spółdzielcza - Lubańska w Jeleniej Górze 27 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 9

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 29 Rysunek 12. Uwarunkowania lokalizacyjne – Jelenia Góra Orle

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 30 6.10 Przystanek: Jelenia Góra Sobieszów DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Fot. 10. Otoczenie przystanku Jelenia Góra Sobieszów UWARUNKOWANIA PRZESTRZENNE LOKALIZACJI PRZYSTANKU JKM Przystanek znajdować się będzie przy ul. Eugeniusza Romera. Wykorzystuje teren istniejącej stacji kolejowego Jelenia Góra Sobieszów. W zasięgu izolinii 6 minut zlokalizowany jest przystanek autobusowy MZK linii 7, 9, 15, 17, Noc. Na terenie przeznaczonym pod planowany przystanek znajduje się budynek stacji kolejowej, 2 perony jednostronne, peron wzdłuż budynku stacji posiada utwardzona nawierzchnię, peron pomiędzy torowiskami o nawierzchni gruntowej/żwirowej. Dodatkowe tory są zdatne do eksploatacji.28 GENERATORY RUCHU (w zasięgu izolinii dostępności 10 min.) 1) Wyższa Szkoła Menadżerska, 2) Osiedle mieszkaniowe. USTALENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO29 Przystanek Jelenia Góra Sobieszów znajdować się będzie na terenie zamkniętym - wyłączonym z ustaleń planu30, graniczącym bezpośrednio z terenami ujętymi jako ulica publiczna dojazdowa. (Rysunek 13. Uwarunkowania lokalizacyjne – „Jelenia Góra Sobieszów”) 28 źródło: www.kolej.one.pl 29 Uchwała Nr 162/XVI/2003 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Spółdzielcza - Lubańska w Jeleniej Górze 30 Zgodnie z Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 20 lipca 2010 r.) aktualnie można planować na terenach zamkniętych. 10

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 31 Rysunek 6.10-1. Uwarunkowania lokalizacyjne – Jelenia Góra Sobieszów

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 32 7. Analiza wykorzystania istniejących linii kolejowych dla uruchomienia JKM oraz warianty układu Kolei Dla potrzeb związanych ze wskazaniem uwarunkowań dla uruchomienia Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej, poddano analizie 5 wariantów układu przestrzennego, wykorzystujących optymalne możliwości istniejącego układu linii kolejowych w obszarze miasta. Wzięto przy tym pod uwagę:  przebieg linii i układy torów,  stan zelektryfikowanych linii,  możliwości techniczne zmiany torów jazdy,  dostępność przystanków dla pasażerów,  możliwości zagospodarowania otaczającego terenu. Powyższe czynniki wpłynęły na wskazanie wariantu „zerowego” oraz 4 wariantów podstawowych dla możliwości wykorzystania istniejących linii kolejowych do uruchomienia JKM. CHARAKTERYSTYKA „WARIANTU 0” Wykorzystuje na całym obszarze opracowania jedynie zelektryfikowaną linię kolejową nr 311. Zakłada wykorzystanie istniejących stacji kolejowych wraz z ich modernizacją (Jelenia Góra Główny, Jelenia Góra Zachodnia, Jelenia Góra Cieplice, Jelenia Góra Orle, Jelenia Góra Sobieszów). Jest to Wariant minimalny, który nie obsługuje wszystkich wymagających tego terenów. (Tabela 4. Przystanki JKM w „Wariancie 0”; Schemat 2. Lokalizacja przystanków „Wariant 0”) CHARAKTERYSTYKA „WARIANTU 1” Wariant analogiczny do wariantu 1 wzbogacony o dwa nowe przystanki, których budowa jest najmniej skomplikowana spośród wszystkich zaproponowanych lokalizacji (przystanki: Spółdzielcza i Objazdowa). (Tabela 5. Przystanki JKM w „Wariancie 1”; Schemat 3. Lokalizacja przystanków „Wariant 1”) CHARAKTERYSTYKA „WARIANTU 2” Wariant wykorzystuje dwie zelektryfikowane linie kolejowe nr 274 i 311, istniejące stacje kolejowe i daje możliwość budowy dodatkowo 5 nowych przystanków (Wilhelma Kubsza, Al. Jana Pawła II, Podchorążych, Spółdzielcza i Objazdowa). Wymaga budowy co najmniej jednej zwrotnicy kolejowej umożliwiającej zmianę toru jady pociągu. (Tabela 6. Przystanki JKM w „Wariancie 2”; Schemat 4. Lokalizacja przystanków „Wariant 2”) CHARAKTERYSTYKA „WARIANTU 3” Wariant wykorzystuje dwie linie kolejowe nr 283 i 311, istniejące stacje kolejowe i daje możliwość budowy dodatkowo 4 nowych przystanków (Wilhelma Kubsza, Al. Jana Pawła II, Spółdzielcza i Objazdowa). Wymaga budowy co najmniej jednej zwrotnicy kolejowej umożliwiającej zmianę toru jady pociągu oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 283. (Tabela 7. Przystanki JKM w „Wariancie 3”; Schemat 5. Lokalizacji przystanków „Wariant 3”)

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 33 CHARAKTERYSTYKA „WARIANTU 4” Wariant wykorzystuje wszystkie trzy linie kolejowe nr 283, 274 i 311, istniejące stacje kolejowe oraz możliwość budowy 5 nowych przystanków (Wilhelma Kubsza, Al. Jana Pawła II, Podchorążych, Spółdzielcza i Objazdowa). Wymaga budowy co najmniej dwóch zwrotnic kolejowych umożliwiających zmianę toru jady pociągu oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 283. Jest to o najwyższych kosztach realizacji. (Tabela 8. Przystanki JKM w „Wariancie 0”; Schemat 6. Lokalizacja przystanków „Wariant 4”) Schemat 1. Lokalizacja przystanków Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej [źródło: opracowanie WBU] Na kolejnych stronach przedstawiono szczegółowa charakterystykę oraz układ przestrzenny ww. wariantów opracowaną w oparci o możliwość lokalizacji przystanków względem określonej linii kolejowej, a także planowane działania modernizacyjne (w tym elektryfikację i budowę niezbędnych zwrotnic kolejowych) na liniach i stacjach kolejowych. Dodatkowo wskazano działania uwzględnione w programach inwestycyjnych.

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 34 Tabela 4. Przystanki JKM w „Wariancie 0” Przystanki projektowane Zakres prac --- --- --- --- --- * nie wyklucza się możliwości zatrzymania składu na przystanku Jelenie Góra na linii kolejowej nr 274 [źródło: opracowanie WBU] Nazwa --- --- --- --- --- Przystanki istniejące Zakres prac Nie dotyczy Projekt „Modernizacji linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” obejmuje modernizację stacji kolejowej Jelenia Góra Zachód Modernizacja Modernizacja Modernizacja Nazwa Jelenia Góra * Jelenia Góra Zachodnia Jelenia Góra Cieplice Jelenia Góra Orle Jelenia Góra Sobieszów Planowane działania modernizacyjne na liniach kolejowych Elektryfikacja Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego przewiduje „Modernizację linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” Modernizacja Lokalizacja przystanku na linii kolejowej 311 Lp. 1. 2. 3. 4. 5.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 35 Schemat 2. Lokalizacja przystanków „Wariant 0” [źródło: opracowanie WBU]

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 36 Tabela 5. Przystanki JKM w „Wariancie 1” Przystanki projektowane Zakres prac --- --- Budowa Budowa --- --- --- * nie wyklucza się możliwości zatrzymania składu na przystanku Jelenie Góra na linii kolejowej nr 274 [źródło: opracowanie WBU] Nazwa --- --- Spółdzielcza Objazdowa --- --- --- Przystanki istniejące Zakres prac Nie dotyczy Projekt „Modernizacji linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” obejmuje modernizację stacji kolejowej Jelenia Góra Zachód --- --- Modernizacja Modernizacja Modernizacja Nazwa Jelenia Góra * Jelenia Góra Zachodnia --- --- Jelenia Góra Cieplice Jelenia Góra Orle Jelenia Góra Sobieszów Planowane działania modernizacyjne na liniach kolejowych Elektryfikacja Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego przewiduje „Modernizację linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” Modernizacja Lokalizacja przystanku na linii kolejowej 311 Lp. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 37 Schemat 3. Lokalizacja przystanków „Wariant 1” [źródło: opracowanie WBU]

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 38 Tabela 6. Przystanki JKM w „Wariancie 2” Przystanki projektowane Zakres prac --- Budowa Budowa Budowa --- Budowa Budowa --- --- --- * nie wyklucza się możliwości zatrzymania składu na przystanku Jelenie Góra na linii kolejowej nr 283, 311 [źródło: opracowanie WBU] Nazwa --- Wilhelma Kubsza Al. Jana Pawła II Podchorążych --- Spółdzielcza Objazdowa --- --- --- Przystanki istniejące Zakres prac Nie dotyczy --- --- --- Projekt „Modernizacji linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” obejmuje modernizację stacji kolejowej Jelenia Góra Zachód --- --- Modernizacja Modernizacja Modernizacja Nazwa Jelenia Góra * --- --- --- Jelenia Góra Zachodnia --- --- Jelenia Góra Cieplice Jelenia Góra Orle Jelenia Góra Sobieszów Planowane działania modernizacyjne na liniach kolejowych Elektryfikacja Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych 2010 – 2013 „Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra” Budowa zwrotnicy kolejowej łączącej linię nr 274 i 311 Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego przewiduje „Modernizację linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” Modernizacja Lokalizacja przystanku na linii kolejowej 274 311 Lp. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 39 Schemat 4. Lokalizacja przystanków „Wariant 2” [źródło: opracowanie WBU]

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 40 Tabela 7. Przystanki JKM w „Wariancie 3” Przystanki projektowane Zakres prac --- Budowa Budowa --- Budowa Budowa --- --- --- * nie wyklucza się możliwości zatrzymania składu na przystanku Jelenie Góra na linii kolejowej nr 274, 311 [źródło: opracowanie WBU] Nazwa --- Wilhelma Kubsza Al. Jana Pawła II --- Spółdzielcza Objazdowa --- --- --- Przystanki istniejące Zakres prac Nie dotyczy --- --- Projekt „Modernizacji linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” obejmuje modernizację stacji kolejowej Jelenia Góra Zachód --- --- Modernizacja Modernizacja Modernizacja Nazwa Jelenia Góra * --- --- Jelenia Góra Zachodnia --- --- Jelenia Góra Cieplice Jelenia Góra Orle Jelenia Góra Sobieszów Planowane działania modernizacyjne na liniach kolejowych Elektryfikacja Elektryfikacja linii kolejowej nr 283 Budowa zwrotnicy kolejowej łączącej linię nr 274 i 311 Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego przewiduje „Modernizację linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” Modernizacja Lokalizacja przystanku na linii kolejowej 283 311 Lp. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 41 Schemat 5. Lokalizacja przystanków „Wariant 3” [źródło: opracowanie WBU]

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 42 Tabela 8. Przystanki JKM w „Wariancie 4” Przystanki projektowane Zakres prac --- Budowa Budowa Budowa --- Budowa Budowa --- --- --- * nie wyklucza się możliwości zatrzymania składu na przystanku Jelenie Góra na linii kolejowej nr 274, 311 [źródło: opracowanie WBU] Nazwa --- Wilhelma Kubsza Al. Jana Pawła II Podchorążych --- Spółdzielcza Objazdowa --- --- --- Przystanki istniejące Zakres prac Nie dotyczy --- --- --- Projekt „Modernizacji linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” obejmuje modernizację stacji kolejowej Jelenia Góra Zachód --- --- Modernizacja Modernizacja Modernizacja Nazwa Jelenia Góra * --- --- --- Jelenia Góra Zachodnia --- --- Jelenia Góra Cieplice Jelenia Góra Orle Jelenia Góra Sobieszów Planowane działania modernizacyjne na liniach kolejowych Elektryfikacja Elektryfikacja linii kolejowej nr 283 Budowa zwrotnicy kolejowej łączącej linię nr 283 i 274 Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych 2010 – 2013 „Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra” Budowa zwrotnicy kolejowej łączącej linię nr 274 i 311 Regionalny Program Operacyjny Dla Województwa Dolnośląskiego przewiduje „Modernizację linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna” Modernizacja Lokalizacja przystanku na linii kolejowej 283 274 311 Lp. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 43 Schemat 6. Lokalizacja przystanków „Wariant 4” [źródło: opracowanie WBU]

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 44 8. Analiza porównawcza wariantów układu JKM Do wskazania optymalnych rozwiązań dla uwarunkowań JKM wzięto pod uwagę pięć wariantów lokalizacji przystanków oraz porównano zakres zadań związanych z ich realizacją. W analizie tej ujęto wyłącznie aspekty funkcjonalne, z celowym pominięciem aspektów środowiskowych, które uwzględnione będą w kolejnych etapach prac planistycznych i projektowych. Tabela 9. Analiza skutków realizacji badanych wariantów LP. ZAKRES PLANOWANEJ MODERNIZACJI LINII KOLEJOWYCH ORAZ REALIZACJI KONCEPCJI JKM OCENY PLANOWANYCH ZADAŃ W BADANYCH WARIANTACH „0” „1” „2” „3” „4” a) Zadania wynikające z aktualnych planów inwestycyjnych: 1. modernizacja linii 274 - - 1 - 1 2 modernizacja linii 311 1 1 1 1 1 3. modernizacja przystanków (nr 1, 5, 8, 9, 10) 1 1 1 1 1 b) Zadania wynikające z koncepcji dla JKM: 1. budowa zwrotnic (nr 1-2) - - 1 1 2 2 budowa nowych przystanków (nr 2, 3, 4, 6, 7) - 2 5 4 5 3. modernizacja istniejących przystanków (nr 1, 5, 8, 9, 10) 4 4 4 4 4 4. elektryfikacja linii 283 - - - 1 1 5. zagospodarowanie terenu otoczenia przystanków 1 1 1 1 1 c) Skala udostępnienia przystanków dla: 1. terenów mieszkaniowych (przystanki nr 1-10) 5 7 10 9 10 2 terenów usługowych (przystanki nr 1-10) 5 7 10 9 10 3. terenów przemysłowych (przystanki nr 1-10) - 7 10 9 10 PODSUMOWANIE 12 30 44 40 46 Przeprowadzona analiza wskazuje dwa warianty, które zdobyły porównywalnie wysokie oceny, tj. „Warianty 2” z 44 pkt i „Wariant 4” z 46 pkt. Należy przy tym wskazać, że drugi z nich jest najbardziej kosztowny przy realizacji ze względu na potrzebę:  budowy dwóch zwrotnic kolejowych,  elektryfikacji linii kolejowej nr 283. W związku z powyższym jako optymalny i wskazany do realizacji przyjęty został „Wariant 2”.

KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 2011 45 9. Koncepcje zagospodarowania przestrzennego przystanków i ich otoczenia wraz z szacunkowymi kosztami Przy przyjęciu „Wariantu 2” jako podstawy dla dalszych prac studialnych i po opracowaniu koncepcji zagospodarowania nowych 10 przystanków JKM, oszacowane zostały wstępne koszty ich realizacji. Te szacunkowe kalkulacje nie obejmują modernizacji torowiska (w tym budowy zwrotnic kolejowych), przebudowy istniejącego uzbrojenia podziemnego, budowy Infrastruktury towarzyszącej oraz kosztów związanych z projektem budowlanym. Analiza wykazała, iż koszt realizacji przystanków Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej wyniesie około 12 mln zł, a dokładniej 13 022 000 PLN. Szacunkowe koszty realizacji poszczególnych przystanków: 1. Jelenia Góra Główny ~ 732 000 PLN 2. Wilhelma Kubsza (Garnizonowy) ~ 3 300 000 PLN 3. Al. Jana Pawła II (Zabobrze) ~ 1 959 000 PLN 4. Podchorążych (Kolegium Karkonoskie) ~ 3 307 600 PLN 5. Jelenia Góra Zachodnia ~ 559 000 PLN 6. Spółdzielcza ~ 721 000PLN 7. Objazdowa (Zorka) ~ 720 000 PLN 8. Jelenia Góra Cieplice ~ 552 000 PLN 9. Jelenia Góra Orle ~ 561 000 PLN 10. Jelenia Góra Sobieszów ~ 611 000 PLN Szczegółowe dane dotyczące kosztów realizacji poszczególnych przystanków kolejowych Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej zostały zamieszczone w poniższych tabelach, w których przedstawiono również zakres podstawowych prac związanych z ich realizacją. Tabela 10. Podstawowy zakres inwestycji dla przystanku kolejowego JKM Lp. Zakres prac Parametry 1. Budowa/modernizacja peronu kolejowego 150 m/4 m (dł./szer.) 2. Podniesienie wysokości peronów dla osób niepełnosprawnych 55 cm ponad tor 3. Budowa pochylni lub dojść dla osób niepełnosprawnych Przepisy odrębne 4. Montaż wind dla osób niepełnosprawnych - przystanek na skarpie Przepisy odrębne 5. Budowa lub modernizacja wiat peronowych Przepisy odrębne 6. Oświetlenie peronów Przepisy odrębne

2011 KONCEPCJA URUCHOMIENIA JELENIOGÓRSKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ 46 Tabela 11. Program realizacji przystanku Jelenia Góra Lp. Budowa Szacunkowy koszt budowy Modernizacja Szacunkowy koszt modernizacji Jednostka odpowiedzialna za realizację zadania 1. Peron 600 000 PLN Dojścia dla pieszych 20 000 PLN PKP PLK S.A. 2. Wiata przystankowa – wspólna dla peronu kolejowego i przystanku autobusowego MZK 132 000 PLN --- --- PKP PLK S.A. Tabela 12. Program realizacji przystanku Wilhelma Kubsza (Garnizonowy) Lp. Budowa Szacunkowy koszt budowy Modernizacja Szacunkowy koszt modernizacji Jednostka odpowiedzialna za realizację zadania 1. Peron na nasypie kolejowym 1 900 000 PLN --- --- PKP PLK S.A. 2. Wiata peronowa 66 000 PLN --- --- jw. 3. Schody obsługujące peron 10 000 PLN --- --- jw. 4. Winda 90 000 PLN --- --- jw. 5. Dojścia dla pieszych 34 000 PLN --- --- Urząd Miasta w Jeleniej Górze lub in. jednostki 6. Przejście pod wiaduktem 1 200 000 PLN --- --- PKP PLK S.A. Tabela 13. Program realizacji przystanku Al. Jana Pawła II (Zabobrze) Lp. Budowa Szacunkowy koszt budowy Modernizacja Szacunkowy koszt modernizacji Jednostka odpowiedzialna za realizację zadania 1. Peron 600 000 PLN --- --- PKP PLK S.A. 2. Wiata peronowa 66 000 PLN --- --- jw. 3. Winda 90 000 PLN --- --- jw. 4. Przejście podziemne z wejściem na peron 1 150 000 PLN --- --- jw. 5. Dojścia dla pieszych 53 000 PLN --- --- Urząd Miasta w Jeleniej Górze lub in. jednostki Tabela 14. Program realizacji przystanku Podchorążych (Kolegium Karkonoskie) Lp. Budowa Szacunkowy koszt budowy Modernizacja Szacunkowy koszt modernizacji Jednostka odpowiedzialna za realizację zadania 1. Peron na nasypie kolejowym 1 900 000 PLN --- --- PKP PLK S.A. 2. Wiata przystankowa 66 000 PLN --- --- jw. 3. Schody obsługujące peron 10 000 PLN --- --- jw. 4. Winda 90 000 PLN --- --- jw. 5. Dojścia dla pieszych 41 600 PLN --- --- Urząd Miasta w Jeleniej Górze lub in. jednostki 6. Przejście pod wiaduktem 1 200 000 PLN --- --- PKP PLK S.A.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUxOTg3